Gluteeniton elämä » Gluteenitonta arkea » Gluteeniton ehtoollinen

Gluteeniton ehtoollinen

Kirkkohallitus on ohjeistanut seurakunnat gluteenittoman ehtoollisleivän tarjoamisesta joulukuussa 2012. Ohjeistuksen mukaan seurakunnan tulee pitää tarjolla myös gluteenitonta ehtoollisleipää ja se tulee säilyttää ja tarjota erillään tavanomaisista ehtoollisleivistä. Ohjeiden tavoitteena on seurakuntien käytäntöjen yhtenäistäminen niin, että keliaakikot ja vehnäallergikot voisivat luottavaisin mielin osallistua ehtoolliselle myös muualla kuin kotiseurakunnassaan, esimerkiksi joulun ajan messuissa ja konfirmaatiomessuissa.

Kirkon tradition ja ekumeenisen käytännön mukaan ehtoollisella tulee käyttää vehnästä tehtyä leipää. Vehnästä tehty ehtoollisleipä ei kuitenkaan sovi keliaakikoille eikä vehnäallergikoille. Jumalanpalveluksen oppaassa todetaan, että viljan aineille yliherkkiä varten varataan gluteenitonta ehtoollisleipää, jota on käsiteltävä erillään tavallisesta leivästä. Gluteeniton ehtoollisleipä valmistetaan riisistä tai maissista. Allergisen ja keliaakikon kannalta on oleellista, että vehnää sisältävät tuotteet säilytetään erillään ja tarjoillaan eri astioista kuin tuotteet, jotka eivät sisällä vehnää.

Ohjeistuksessa seurakuntia pyydetään huomioimaan seuraavat asiat:

1. Seurakunnan tulee pitää tarjolla myös gluteenitonta ehtoollisleipää. On hyvä käyttää värjättyä gluteenitonta ehtoollisleipää, koska se erottuu tavallisista leivistä ja leivän vastaanottaja voi tietää sen olevan gluteenitonta.
2. Gluteeniton ehtoollisleipä tulee säilyttää eri astiassa kuin vehnäiset ehtoollisleivät.
3. Ehtoollisella gluteenittomat ehtoollisleivät tulee laittaa eri lautaselle kuin tavalliset ehtoollisleivät.
4. Perhemessuissa, konfirmaatiomessuissa ja muissa tilaisuuksissa, missä lapsia osallistuu ehtoolliselle tavallista enemmän, on noudatettava erityistä huolellisuutta.

Keliakialiiton asiantuntijan mukaan käytäntö, jossa gluteenittomiin ehtoollisleipiin ei kosketa samalla kädellä kuin vehnästä tehtyihin ehtoollisleipiin, ei ole välttämätön. Ehtoollisleipien rakenteen vuoksi niistä ei irtoa niin paljon gluteenia, että se voisi aiheuttaa oireita.

Ohjeistuksessa seurakuntia kehotetaan tiedottamaan selkeästi gluteenittomasta ehtoollisleivästä. Tätä varten voidaan laatia yksinkertainen esite, jota on jaossa kirkon sisäänkäynnin tuntumassa ja asiasta voidaan kertoa myös seurakunnan nettisivuilla. Keliaakikon tai vehnäallergikon on helpompi tulla ehtoollispöytään, jos hänen ei tarvitse etukäteen pyytää suntiolta tai muulta työntekijältä gluteenitonta leipää, todetaan ohjeistuksessa.