Gluteeniton elämä » Gluteenitonta arkea » Päivähoidossa ja koulussa

Päivähoidossa ja koulussa

Päivähoidon ja koulun henkilökunnalle kerrotaan keliaakikkolapsen ruokavaliohoidon pääpiirteet. Ruokavalion tarkkuus on hyvä tuoda esille keskusteluissa.

Päivähoidossa

Päiväkodin henkilökunnalle tai perhepäivähoitajalle voi antaa kirjallisia ohjeita, varsinkin jos lapsella on keliakian lisäksi muita ruokaan liittyviä rajoituksia. Myös lapsen henkilökohtaisista mieltymyksistä on hyvä keskustella, sillä keliaakikolle soveltuvien valmistuotteiden, esimerkiksi leivän, maku ja muut ominaisuudet vaihtelevat eri tuotteissa.

Voit tulostaa tästä esitteen "Keliaakikkolapsi päivähoidossa" ja viedä päiväkotiin.
[pdf]Keliaakikkolapsi päivähoidossa, 74 kb, Päivitetty: 04.08.2016

[pdf]Barn med celiaki i dagvården, 63 kb, Päivitetty: 08.08.2016

Pastat sekaisin -esitteessä on vinkkejä, miten valmistaa gluteenitonta ruokaa turvallisesti.
[pdf]Pastat sekaisin -esite, 2756 kb, Päivitetty: 24.08.2009

Koulussa

Perusopetuslaki (628/1998) edellyttää, että kaikille lapsille tulee koulupäivän aikana tarjota tarkoituksenmukaisesti järjestetty, täysipainoinen, maksuton ateria. Jotta oppilas saa koulussa erityisruokavalioonsa soveltuvan ruoka-annoksen, täytyy hänen useimmiten toimittaa sairaudestaan koululle lääkärintodistus. Vanhemmat voivat tarvittaessa olla yhteydessä opettajaan ja ruokailusta vastaavaan henkilöön ja kertoa ruokavaliohoidon perusteet ja tarkkuuden. Vastuu ruokailujen onnistumisesta on koulun henkilökunnalla.

[pdf]Keliaakikko-oppilas koulussa, 84 kb, Päivitetty: 04.08.2016

[pdf]En elev med celiaki i skolan, 68 kb, Päivitetty: 08.08.2016

Keliaakikko-oppilas kotitalousopetuksessa

Kun kotitalousopetuksen ryhmässä on keliakiaa sairastava oppilas, opetustilanteeseen liittyy helposti epävarmuutta miten tilanteessa tulisi toimia. Keliakialiitto on koonnut vinkkejä siitä, miten gluteeniton ruokavalio on tarkoituksenmukaista ottaa huomioon kotitalousopetuksessa, jotta keliaakikko-oppilas hyötyisi opetuksesta yhtä paljon kuin muutkin oppilaat.
Esitteen asiasta voi tulosta tästä.
[pdf]Keliaakikko-oppilas kotitalousopetuksessa -esite, 88 kb, Päivitetty: 04.08.2016

Keliaakikko päivähoidossa

Keliaakikko kotitalousopetuksessa