Gluteeniton elämä » Kun keliaakikko tulee kylään » Kaupassa

Kaupassa

Gluteenittomien tuotteiden sijoitus kaupassa

Valmiit gluteenittomat leivät ja kahvileivät löytyvät useimmiten pakastealtaasta. Moniin isompiin kauppoihin tulee myös tuoreita gluteenittomia leivonnaisia, jotka löytyvät leipäosastolta.

Kaupasta riippuen gluteenittomat keksit, pastat, jauhot ja muut kuivatuotteet on asetettu omaan hyllyynsä tai tuoteryhmäkohtaisesti tavanomaisten tuotteiden välittömään läheisyyteen.

Lue pakkausmerkinnät huolella

Tarkista tuotteen soveltuvuus gluteenittomaan ruokavalioon aina tuoteselosteesta! Gluteenittoman tuotteen tunnistaa helpoiten gluteenittoman tuotteen merkistä tai gluteeniton -merkinnästä. Muista, että tutunkin tuotteen raaka-aineissa voi tapahtua muutoksia ajan kuluessa.

Kaikissa gluteenittomaan ruokavalioon soveltuvissa tuotteissa ei ole suoraa merkintää gluteenittomuudesta, mutta ainesosaluettelossa tulee aina ilmoittaa kaikki yliherkkyyttä aiheuttavat ainesosat mm. gluteeni. Gluteenittoman tuotteen merkki tuotepakkauksessa helpottaa valintaa. Lue lisää merkkijärjestelmästä.

Jos elintarvikkeen kääreessä on merkintä, ”saattaa sisältää pieniä määriä vehnää” tms., ei kyseistä elintarviketta kannata pääsääntöisesti tarjota keliaakikolle.

Apua gluteenittomien tuotteiden luettelosta

Keliakialiiton julkaisema Keliaakikolle soveltuvien tuotteiden luettelo toimii hyvänä apuvälineenä tuotteen gluteenittomuuden varmistamisessa. Luettelossa on listattu keliaakikolle soveltuvia viljavalmisteita, leipiä, leivonnaisia, pastoja ja myös muita tuotteita. Sen voit tilata Keliakialiitosta tai tulostaa oheisesta linkistä.
[pdf]Gluteenittomia tuotteita 2017, 3769 kb, Päivitetty: 23.03.2017

HUOM!

Lue pakkausmerkinnät aina huolellisesti!