Gluteeniton elämä » Matkakokemuksia » Matkakokemuksia 2011

Matkakokemuksia 2011

Gran Canaria, Playa del Ingles, joulukuu 2011

Olimme juuri lomalla Gran Canarialla Playa del Inglesin lähistöllä ja satuimme löytämään ravintolan, jossa ruoka oli paitsi mielettömän hyvää, myös gluteenitonta. Tarjolla oli pizzaa, pastaa, lasagnea, valkosipulileipää yms. ja henkilökunta oli erittäin asiantuntevaa ja ystävällistä. Ravintola oli lisäksi oikein viihtyisä ja sijaitsi aivan keskustassa. Meillä tämä oli ensimmäinen kerta kun saimme kyseisiä ruokia gluteenittomana ulkomailla ja haluaisimmekin lämpimästi suositella tätä ravintolaa Inglesissä kävijöille.

Yhteystiedot: Restaurante OK, Aptos. Barbados 1, Local 1, Avda. De Tirajana 19, Playa del Ingles. Puh. 928-778672 tai facebook.com/restauranteok.

/K.S. 29.12.2011

Skotlanti, syyskuu 2011

Olimme matkalla Skotlannissa syyskuussa 2011. Glasgow:sta löysimme oikein viihtyisän ruokapaikan. Paikan menu piti sisällään ainakin gluteenitonta pizzaa, pastaa ja olutta. Ainakin pizza ja olut olivat hyvää ja palvelu oli erinomaista. Yhteystiedot:
Firebird
1321 Argyle Street, Glasgow

MA/20.9.

Teneriffa, Playa de las Americas, huhtikuu 2011

Olimme viikon matkalla ja hotellimme oli Finnmatkojen Oasis. Aamupalalla oli joka aamu gluteenitonta leipää, kakkua ja keksejä. Suosittelen!
JH/29.8.2011

Teneriffa, Fanabe, marraskuu 2010

Olimme lomalla Teneriffan Fanabessa Isabel-hotellissa (Aurinkomatkojen reissu). Mukana oli 15-vuotias keliaakikko ja olimme tosi tyytyväisiä hotellin tarjontaan. Olimme "all inclusive"-matkalla, joten kaikki ruokailut tapahtuivat hotellissa. Tarjolla oli gluteenittomia pizzoja, patonkeja, croissanteja, sämpylöitä, keksejä, muroja, pihvejä paisteltiin toiveiden mukaan, jos valmiit eivät käyneet. Pastatoiveita emme esittäneet, varmaan sitäkin olisi saanut gluteenittomana. Lämpimästi suosittelemme hotellia gluteenitonta ruokavaliota noudattaville! Terveisin lomaansa tyytyväiset äiti ja Roope.
LA-J/21.3.2011

Saksa, Tsekki, Itävalta, Slovenia, Italia, Kroatia, Unkari, Slovakia ja Puola, kesä 2010

Lähdimme Finnlinesin laivalla auto mukaan lastattuna Saksaan. Laivalla erityisruokavalioni huomioitiin, eri pyynnöstä, hienosti. Sain valtavia annoksia erilaisia ruokia, tunsin olevani todella arvostettu.

Kuukauden mittaisen omatoimimatkan aikana yövyimme leirintäalueilla, B&B-paikoissa ja hotelleissa. Telttaillen omat leivät ja myslit tulivat tarpeeseen. Leirintäalueilla, joka maassa, voi lähes aina tilata aamiaistarvikkeita aamuksi tai ostaa niitä erillisestä alueen omasta kaupasta. Tarvikkeet sisälsivät tavallista leipää, mutta erilaisia gluteenittomia leivänpäällysteitä. Suklaalevitettä tuli syödyksi reissun aikana riittävästi. Aamiaistarvikkeiden tilaaminen oli jääkaapittomille reissaajille tosi kätevä juttu!

Olimme varanneet reissun ensimmäiseksi yöksi pienestä saksalaisesta kyläpahasesta hotellin ja mainitsimme keliakiani huonetta varatessamme. Otin varalta omat leivät mukaani, mutta aamiaisella pöytään tuotiinkin oikea keliaakikon unelmakori. Kori sisälsi kolmea erilaista gluteenitonta leipää ja erilaisia keksejä. Puuron tilalle sain gluteenitonta mysliä. Wau! Pehmeä lasku Suomen upeista valikoimista Eurooppaan.

Tšekin puolella (Praha, Brno) sain kaikenlaisissa ravintoloissa kielikäännöksen avulla aina hyvin gluteenitonta ruokaa. Turistialueilla keliakia osin jo tunnistettiinkin. Tšekissä InterSparin kaupoista teinkin sitten todellisen löydön: Spar-kaupoilla oli oma gluteeniton tuotemerkki "Free from". Kahta erilaista mysliä: suklaa ja tavallinen, erilaisia leipiä, makaroneja ja keksejä ym. Leivät, epäilyksistäni huolimatta, osoittautuivat herkullisiksi ja oikein käteviksi retkileiviksi ottaa mukaan laukkuun kuumallakin säällä, iso leipäpala oli taitettu ja pakattu erilliseen muoviin. Kaupasta saattoi ostaa erilaisia juustoja ja kinkkuja leivän päälle ja kylmiä valmiiksi paistettuja herkullisia kanankoipia, retkilounas oli mitä mainioin. Gluteenittomia tuotteita löytyi matkan varrelta kymmenistä InterSpar-kaupoista. Niitä oli Tšekissä, Itävallassa, Sloveniassa, Kroatiassa ja Unkarissa. Olin varalta tulostanut mukaan joka maasta listat gluteenittomia tuotteita myyvistä kaupoista, mutta näitä en enää vilkaissutkaan, kun löysin tämän valikoiman. Kauppareissut tuntuivat huolettomilta, ihan kuin Suomessakin.

Saksan kieltä taitava puolisoni löysi minulle sopivia trangialla kokattavia pata-ainespusseja matkan varren kaupoista. Otimme matkaan myös Suomesta pata-ainespusseja, jotka tulivat tarkasti syödyksi. Wienissä turisti-infossa kerrottiin erikseen gluteenittomia leivonnaisia myyvistä kahviloista ja ravintoloista. Tilasin Schönbrunnin linnan alueen kahvilassa gluteenittoman jäätelön, joka tuotiin tavallisen vohvelitikkukoristeen kanssa pöytään. Tarjoilijalle piti olla tiukka ja jopa epäkohtelias, ennen kuin sain uuden annoksen, olihan se hänen virheensä. Uusi annos tuotiinkin sitten pöytään pahoittelujen kera. Kahvilan valikoimassa mainittiin erikseen sana gluteeniton, se tuntui mukavalta.

Sloveniassa Mariborissa yövyimme uudessa, vain pari kuukautta auki olleessa ja hauskasti sisustetussa hotellissa http://www.hotel-365.eu/ Hotellin omistajapariskunta teki gluteenittomat ruuat ja aamiaiseksi sain upean tonnikalasalaatin. Harvoin olen muuten salaattia aamiaiseksi syönyt, mutta se maistui herkulliselta. Muuten Mariborissa tuotti vaikeuksia löytää gluteenitonta ruokaravintolaa, vasta neljännessä paikassa onnisti. Eräässäkin ravintolassa nuori tarjoilijapoika pelästyi ja alkoi huutaa minulle, ettei halua tappaa minua luullen ilmeisesti minulla olleen vehnäallergian. Ljubljanassa sain kielikäännöksen avulla todella maukasta ruokaa.

Italiassa Triestessä eräässä trattoriassa ainoa gluteeniton ruokavaihtoehto oli loistava jänispata kylmän punaviinin kera. Kroatiassa, niin Zagrebissa kuin pienemmissä kylissäkin toimivat kielikäännökset hyvin. Unkarissa, Slovakiassa ja Puolassa käytin myös kielikäännöksiä sekä jonkin verran omia leipiä, mm. Puolassa hotellien aamupaloilla. Tarkkana kuin porkkana, mutta melko huolettomasti sujui autoseikkailumme!
KC/14.3.2011

Saalbach, Itävalta, helmikuussa 2011 (omatoimimatka)

Matkustimme talvilomaksi Itävallan Alpeille laskettelemaan ja vaeltamaan. Matka jännitti minua etukäteen, sillä en ole keliaakikkona matkustanut aikaisemmin ulkomaille. Otin mukaan omaa evästä (leipää, keksejä, riisikakkuja), mutta en tarvinnut niitä matkan aikana ollenkaan! Kaikki meni todella hienosti.

Olimme ilmoittaneet keliakiasta lentoyhtiöön etukäteen ja lentokoneessa sain gluteenittomat ruuat. Saalbachissa yövyimme Pension Ripperissä, jonne myöskin oli ilmoitettu keliakiasta etukäteen. Meillä oli puolihoito, johon kuului aamupala ja illallinen. Aamupalalla sain omat gluteenittomat leivät; oman leipäkorin, josta oli varaa valita! Illalliset oli muokattu gluteenittomiksi minua varten ja gluteenittomuus oli hyvin ymmärretty, minun ei tarvinnut selitellä mitään sen jälkeen, kun ensimmäisenä päivänä varmistin, että saan gluteenitonta ruokaa. Kaikki oli upeasti järjestetty ja uskalsin syödä hyvillä mielin.

Myös ruokailut rinneravintoloissa onnistuivat; joka paikassa puhuttiin hyvin englantia ja ymmärrettiin, mitä gluten-free (tai saksaksi glutenfrei) tarkoittaa. Rinneravintoloista jäi mieleeni parhaiten hyvät keitot ja salaatit. Myös paikalliset ruokakaupat (erityisesti Spar) myivät gluteenitonta näkkileipää ja riisikakkuja. Matka oli kokonaisuudessaan todella onnistunut ja erityisruokavalio ei ollut ongelma. Nyt uskallan lähteä matkalle jatkossakin ja Itävaltaan lähdemme varmasti uudestaankin!
RL 27.2.2011

Tietoa Viroon matkustaville

Viron keliakialiitto on avannut uudet verkkosivut. Sivuilta löytyy paljon tietoa mm. ravintoloista ja kaupoista myös suomeksi. Tutustu Viro (suomenkieliset sivut)