Gluteeniton elämä » Usein kysyttyä » Keliakian hoito

Keliakian hoito


Kannattaako kokeilla gluteenitonta ruokavaliota, jos epäilee itsellään keliakiaa?

Gluteenitonta ruokavaliota ei tule aloittaa ennen kuin keliakia on varmistettu ohutsuolen limakalvolta otetusta koepalasta. Jos ruokavalio aloitetaan jo ennen tutkimuksia, ohutsuolen nukkarakenne saattaa ehtiä palautumaan lähes normaaliksi, eikä keliakialla tyypillisiä muutoksia havaita. Tällöin keliakia jää diagnosoimatta ja oireet palautuvat, kun siirrytään takaisin gluteenipitoiseen ruokavalioon. Gluteenipitoista ruokaa tulisi syödä tällöin useampia kuukausia ennen kuin ohutsuolikoepala on järkevää ottaa uudestaan.

On myös tärkää, että oireiden syy selvitetään kunnolla ja varmistetaan oikea diagnoosi. Ruokavaliota ei ole syytä rajoittaa turhaan, jos kyse ei olekaan keliakiasta. Oireiden taustalla voi myös olla esim. ruoka-aineallergia, crohnin tauti tai ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS), joiden hoito poikkeaa keliakian hoidosta. Myös gluteeniherkkyys ilman keliakiaa on mahdollista. Tällöin oireet ovat kuin keliakiassa, mutta kohonneita vasta-ainetasoja tai keliakialle tyypillisiä suolinukkamuutoksia ei voida havaita. Gluteeniherkkyyden hoidon tarkkuus, kesto ja mahdolliset komplikaatiot eivät ole vielä tiedossa.

Miten tarkka ruokavalion tulee olla? Voinko ottaa edes silloin tällöin palasen ruisleipää tai munkkipossun?

Keliakian ruokavaliohoito on EHDOTON ja ELINIKÄINEN. Jo yksi pieni ruisleipäviipale silloin tällöin nautittuna voi ylläpitää haitallista tulehdusreaktiota ohutsuolessa ja voi aiheuttaa yksilöllisesti hyvinkin voimakkaita oireita. Kaiken syötävän ruuan tulee olla gluteenitonta!

Poikkeaako ihokeliakian hoito mitenkään suolikeliakian hoidosta?

Ihokeliakian hoidossa voidaan käyttää alkuun dapsonilääkitystä ruokavaliohoidon tukena. Dapsoni lievittää ihokeliakialle tyypillistä voimakasta kutinaa. Ruokavaliohoito toteutetaan kummassakin tautimuodossa yhtä tarkasti ja samoin periaattein. Kaikilla ihokeliaakikoilla on myös jonkinasteinen limakalvovaurio ohutsuolessa. Ihokeliaakikoista suurin osa voi käyttää ruokavaliossaan myös gluteenitonta vehnätärkkelystä ja kauraa. Osa ihokeliaakikoista on hyvin herkkiä ja heidän ruokavalionsa tulee koostaa sopivaksi yhdessä ravitsemusterapeutin kanssa.

Täytyykö keliaakikon käyttää ravintolisiä saadakseen kaikki tarvittavat vitamiinit ja kivennäisaineet?

Keliakian diagnoosin yhteydessä voidaan todeta esim. raudanpuuteanemia ja madaltuneita vitamiinitasoja. Tällaisessa tapauksessa vitamiini- ja kivennäisainevalmisteiden käyttö on perusteltua noin vuoden ajan diagnoosista.

Jos vitamiini- ja kivennäisainetäydennyksille ei ole osoitettu tarvetta verikokeilla ja ruokavalio on monipuolinen sisältäen kaikki ruokaympyrän lohkot, on ravintolisien käyttö turhaa.

Suomalaisessa ruokavaliossa D-vitamiinin saanti jää usein vähäiseksi. D-vitamiinilla on tärkeä rooli mm. luuston terveyden ylläpidossa. D-vitamiinivalmisteen käyttöä suositellaan lapsille, raskaana oleville, imettäville, yli 60-vuotiaille ja paljon sisätiloissa oleileville henkilöille ympäri vuoden.

Olen kokeillut kerran gluteenitonta kauraa ja sain siitä vatsaoireita. Kannattaako minun haaveillakaan kauran käytöstä?

Gluteeniton kaura on erinomainen kuidun lähde keliaakikon ruokavaliossa ja siksi kauran käyttöä kannattaa suosia. Runsaan kuitupitoisuutensa takia kaura voi aiheuttaa alkuun ohimeneviä vatsavaivoja, joita ei kannata säikähtää. Kauran käyttö kannattaa aloittaa pieninä annoksina pikkuhiljaa annosta suurentaen ja riittävästi nestettä nauttien. Kauran käytölle ei ole enää ylärajaa.

Gluteeniton kaura sopii useimmille keliaakikoille, mutta pieni osa kokee saavansa kaurasta jatkuvia oireita. Tutkimusten mukaan kaura ei aiheuta vauriota ohutsuolen limakalvolle, joten oireet eivät ole vaarallisia. Taustalla voi olla allerginen taipumus.

Keliaakikot voivat käyttää gluteenitonta kauraa, joka on viljelty, käsitelty ja pakattu siten, ettei siihen ole päässyt missään vaiheessa sekoittumaan gluteenipitoista viljaa. Gluteenitonta kauraa löytyy esimerkiksi Puuppolan, Provenan ja Semperin sekä monien keliaakikoille soveltuvia tuotteita valmistavien valmistajien leipä- ja leivonnaisvalikoimista.

Voinko käyttää tavanomaisia tuotteita, joissa on vehnätärkkelystä ilman gluteeniton -merkintää?

Monissa tavanomaisissa tuotteissa, kuten makeisissa, perunalastuissa ja jäätelöissä voidaan käyttää ainesosana vehnätärkkelystä, jota ei ole merkitty gluteenittomaksi ainesosaluetteloon. Tällöin vehnätärkkelyksen gluteenipitoisuus voi vaihdella, mutta Keliakialiiton tekemän tutkimuksen mukaan tällaisten tuotteiden gluteenitpoisuus jää hyvin matalaksi. Tutkimuksen perusteella vehnätärkkelystä sisältävät tavanomaiset makeiset, jäätelöt ym. sopivat useimmille keliaakikoille. Ihokeliaakikoille ja huonossa hoitotasapainossa oleville keliaakikoille ei suositella kuitenkaan tällaisia tuotteita.

Voinko käyttää ohramallasuutetta sisältäviä tuotteita?

Etenkin muroissa voidaan käyttää mausteena ohramallasuutetta. Ohramallasuutetta sisältäviä tuotteita suositellaan vain satunnaiseen käyttöön, esim. 2 dl muroja kahdesti kertaa kuussa. Ihokeliaakikoille ja huonossa hoitotasapainossa oleville keliaakikoille ei suositella ollenkaan tällaisia tuotteita.

Ovatko "saattaa sisältää vehnää/gluteenia" -merkityt tuotteet turvallisia keliaakikoille?

Saattaa sisältää vehnää/gluteenia -merkintöjä voi olla useissa tuotteissa: liemikuutioissa, pata- ja kastikeaineksissa, makeisissa, perunalastuissa, hiutaleissa ja jauhoissa. Liemikuutiot, pata- ja kastikeainekset soveltuvat useimpien keliaakikoiden käyttöön. Makeisia ja perunalastuja suositellaan käytettäväksi vain satunnaisesti tai vähäisiä määriä päivittäin (esim. 2-3 palaa suklaata). Kuivatuotteita (jauhot ja hiutaleet) ei suositella käytettäväksi ollenkaan.

Ihokeliaakikoille ja huonossa hoitotasapainossa oleville keliaakikoille ei suositella ollenkaan "saattaa sisältää vehnää/gluteenia" -merkittyjä tuotteita riippumatta tuoteryhmästä.

Kuidun riittävä saanti mietityttää. Miten voin lisätä kuidun saantia ruokavaliossani?

Valitse ruokavalioosi leipiä, joissa on mahdollisimman paljon kuitua. Markkinoilta löytyy gluteenittomia leipiä, joissa on kuitua yli 6 g/100 g. Leipää suositellaan syötävän 6-9 viipaletta päivässä, yhden viipaleen voit korvata desilitralla puuroa. Gluteeniton kaura on sopiessaan mainio kuidun lähde.

Käytä leivonnassa ja ruoanvalmistuksessa kuitulisiä. Sokerijuurikashiutaleita ja perunakuitua kannattaa lisätä kaikkiin leipiin ja sämpylöihin, sekä käyttää leivonnassa enimmäkseen tummia tai karkeita jauhoseoksia. Leivonnassa voi hyödyntää myös puurontähteitä ja kasvisraasteita. Kuitulisiä voi käyttää myös jatkeaineena esim. mureketaikinoissa sekä puuron ja jogurtin joukossa.

Pellavansiemenet ja -siemenrouhe ovat hyviä kuidun lähteitä. Älä kuitenkaan ylitä pakkausmerkintöjen mukaista annosteluohjetta, 2 rkl/vrk.

Syö päivittäin kuusi oman kouran kokoista annosta kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Erityisesti kaalit ja pavut sisältävät mukavasti kuitua.

Valitse lautaselle kuitupitoista pastaa (4-7 g kuitua/100g) tai täysjyväriisiä, joissa on rutkasti enemmän kuitua kuin valkoisissa sisarissaan.