Hehkuva » Miten Hehkutaan? » Keliaakikon läheisten kokemuksia

Keliaakikon läheisten kokemuksia

Hehkuva-projektin kirjoituskilpailussa 46 keliaakikon läheistä kertoi oman tarinansa. Kirjoittajissa oli niin keliaakikon puolisoja, vanhempia, lapsia, isovanhempia kuin ystäviä.

Läheisten kokemuksissa oli keskeistä pyrkiä siihen, ettei keliaakikko tunne itseään ulkopuoliseksi tai sivuutetuksi. Toinen läheisille tärkeä näkökulma oli keliaakikon arjen helpottaminen. Osa läheisistä pyrki pitämään koko kodin gluteenittomana, jotta keliaakikolla olisi yksi paikka, jossa ruoasta ei tarvitse kysellä. Arjen helpottamista oli myös joustavuus matkoilla ja läheisen oma tiedon hankkiminen keliakiasta.

Raportti läheisten kokemuksista on suunnattu kaikille, joiden elämää keliakia koskettaa. Myös keliaakikoita ja heidän läheisiään ammattinsa puolesta kohtaavat ihmiset voivat saada raportista uutta näkökulmaa.

Koko raportti on luettavissa pdf-muodossa viereisestä linkistä ja sitä voi tilata myös paperisena Keliakialiitosta (Esitteet ja oppaat).

Keliaakikoiden läheisten kokemuksia -raportti

[pdf]Keliaakikon läheisten kokemuksia -raportti, 515 kb, Päivitetty: 29.10.2013