HoReCa ja terveydenhuolto » HoReCa » Leivonnan apuaineet

Leivontaa helpottavat apuaineet

Psyllium

Psyllium on ratamokasveihin kuuluvan Plantago ovatan jauhettua siemenkuorta. Psyllium soveltuu apuaineeksi sekä hiivalla että leivinjauheella kohotettaviin leivonnaisiin. Psylliumia lisäämällä taikinaa on helpompi käsitellä ja leivonnaiset ovat mehevämpiä. Taikina ei tartu käsiin ja sitä pystyy kaulitsemaan.

Psyllium sekoitetaan taikinanesteeseen ja sen annetaan turvota 10 minuuttia ennen jauhojen lisäämistä. Psylliumin annostus on 1-2 rkl litraan nestettä. Suomessa psylliumia myydään kauppanimillä Psyllium sekä Fiber Husk

Ksantaani

Ksantaani on hyydykeaine, jota valmistetaan bakteerikäymisen avulla sokeriliemestä. Ksantaani antaa leivälle kuohkeutta ja rapean kuoren. Erityisen hyvin ksantaania soveltuu pikkuleipä- että kakkutaikinoihin. Ksantaani sekoitetaan aina jauhoihin. Annostus on pikkuleipätaikinoissa 1 tl/jauhokilo ja esim. pizzataikinoissa 2-3 tl/jauhokilo. Ksantaania myydään kauppanimellä Ksantaani.

Tästä linkistä löydät gluteenittomia reseptejä. Jäsenet pääsevät lukemaan lisää reseptejä extranet-sivuiltamme, joille kirjaudutaan jäsennumerolla.

Keitto- ja leivontakirjat sekä muut tuotteet löydät täältä.

Parempi rakenne

Leivonnan apuaineilla tarkoitetaan psylliumia ja ksantaania, jotka parantavat leivonnaisen rakennetta ja tekevät taikinasta helpommin leivottavan. Ne korvaavat sitkoa gluteenittomassa leivonnassa.