HoReCa ja terveydenhuolto » Tietoa gluteenittomasta ruokavaliosta » Mitkä tuotteet soveltuvat keliaakikoille?

Gluteenittomaan ruokavalioon soveltuvia tuotteita

Keliaakikolle soveltuvien tuotteiden luettelo toimii hyvänä apuvälineenä tuotteen gluteenittomuuden varmistamisessa. Luetteloon on koottu vähittäiskaupoissa myytäviä, keliaakikoille soveltuvia viljavalmisteita, leipiä, leivonnaisia, pastoja jne. Kauraa sisältävät tuotteet on luetteloitu erikseen. Lisäksi luettelossa on gluteenittomia leivonnaisia valmistavien leipomoiden ja tuotevalmistajien yhteystietoja. Luettelo päivitetään vuosittain ja tiedot perustuvat valmistajien, maahantuojien ja pakkaajien Keliakialiitolle toimittamiin tietoihin.

[pdf]Gluteenittomia tuotteita 2017, 3769 kb, Päivitetty: 23.03.2017

Vehnätärkkelys

Keliaakikon ruokavaliossa voidaan käyttää teollisesti prosessoitua vehnätärkkelystä. Tällöin vehnästä poistetaan keliaakikolle haitallinen gluteeni ja jäljelle jää viljan hiilihydraattiosa eli tärkkelys. Gluteeniton vehnätärkkelys saa sisältää gluteenia enintään 20 mg/kg. Vehnätärkkelyspohjaisten tuotteiden käyttö on turvallista sekä lapsille että aikuisille keliaakikoille.

Suurin osa suomalaisista keliaakikoista käyttää gluteenitonta vehnätärkkelystä sisältäviä tuotteita ruokavaliossaan.

Soijakastikkeet

Keliaakikot voivat käyttää fermentoitua soijakastiketta, vaikka yhtenä kastikkeen valmistusaineena on vehnä. Gluteeni pilkkoutuu vaarattomaksi soijakastikkeen valmistusprosessissa, eikä sitä ole enää valmiissa tuotteessa.

Markkinoilta löytyy myös täysin vehnättömiä soijakastikevaihtoehtoja, jotka voivat olla tarpeellisia hyvin herkille vehnäallergisille.