HoReCa ja terveydenhuolto » Tietoa gluteenittomasta ruokavaliosta » Ravitsemussuositukset ja keliakia

Monipuolisesti gluteenitonta, kiitos

Keliaakikoita koskevat samat Valtion ravitsemusneuvottelukunnan antamat suositukset ruokavalion koostamisesta ja ravintoaineiden saannista kuin koko väestöä yleensä. Terveellisen gluteenittoman ruokavalion perusta ovat gluteenittomat täysjyväviljavalmisteet sekä kasvikset, marjat ja hedelmät. Ne kuuluvat jokaiselle aterialle. Lisäksi ruokavalio sisältää kohtuudella vähärasvaisia tai rasvattomia maitovalmisteita, kalaa sekä vähärasvaista lihaa sekä kasvirasvaa.

Tutkimusten mukaan keliaakikoilla kuidun saanti jää usein reippaasti alle suosituksen. Tämä johtuu osittain viljatuotteiden käytön vähentymisestä varsinkin ruokavaliohoidon alkuvaiheessa. Osittain syynä on monien gluteenittomien tuotteiden alhainen kuitupitoisuus. Kuidulla on monia terveydelle edullisia vaikutuksia ja sen suositeltava päivittäinen saantimäärä on vähintään 25 - 35 g päivässä.

Keliaakikolle soveltuvista viljoista runsaskuituisinta on kaura. Hyviä kuidunlähteitä ovat tummista gluteenittomista jauhoseoksista ja gluteenittomista täysjyväviljoista valmistetut leivät, puurot ja pastat. Lisäksi tuotevalmistajat ovat alkaneet lisätä kuituvalmisteita leipätaikinoihinsa ja markkinoilla alkaa olla myös runsaskuituisia gluteenittomia leivonnaisia. Runsaskuituisessa tuotteessa on kuitua vähintään 6 % eli 6 g/ 100 g tuotetta.

Kuitua saa myös kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Kuidun saantia voi lisätä käyttämällä ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa sokerijuurikas- tai perunakuitua sekä auringonkukan-, pellavan- tai seesaminsiemeniä.