Keliakia » Keliakiaan liittyvät sairaudet

Keliakiaan liittyvät sairaudet

Monet keliakian tyypillisistä oireista, kuten vatsan turvotus ja ilmavaivat, ripuli tai löysät ulosteet ovat väestössä varsin tavallisia, eikä keliakiaa tule "syyttää" kaikista suoliston tai sen ulkopuolisista vaivoista. Keliakian epätyypilliset oireet, kuten esimerkiksi pysyvien hampaiden kiillevauriot, osteoporoosi sekä niveltulehdukset ja nivelsäryt voivat kuitenkin monessa tapauksessa johtaa keliakian toteamiseen.

Edellä mainittu pätee myös keliakian liitännäissairauksiin. Useimmat keliaakikoilla tavattavat sairaudet ovat puhdasta sattumaa eivätkä liity itse keliakiaan: keliakia on tavallinen tauti, ja keliaakikoilla tavataan yleensä samassa määrin muita sairauksia kuin ihmisillä yleensä. On kuitenkin joitakin tautitiloja, joita keliaakikoilla (myös ihokeliaakikoilla) esiintyy tavallista useammin.

Umpieritysrauhasten eli endokriinisten tautien riski keliaakikoilla näyttää olevan lisääntynyt. Tämä johtuu ainakin osaksi siitä, että näissä taudeissa ja keliakiassa löytyy samantyyppisiä perintötekijöitä; toisin sanoen nämä perintötekijät omaavat ihmiset ovat tavallista alttiimpia sairastumaan kyseisiin tauteihin.

Sairauksia, joihin liittyy lisääntynyt riski sairastaa keliakiaa:
  • Nuoruustypin diabetes (tyyppi 1)
  • Kilpirauhasen liikatoiminta
  • Kilpirauhasen vajaatoiminta
  • Addisonin tauti
  • Aivolisäkkeen vajaatoiminta
  • Aftat (suuontelon limakalvohaavaumat)
  • Sjögrenin oireyhtymä
  • Downin oireyhtymä