Keliakia » Sosiaaliturvaa ja tukea » Erityisruokavaliokustannukset

Keliaakikon erityisruokavaliokustannukset

Ruokavaliohoito on keliakian ainoa hoito ja se aiheuttaa lisäkustannuksia kuten muiden sairauksien lääkehoito.

Keliakian hoidon vaatimat gluteenittomat elintarvikkeet ovat merkittävästi tavanomaisia tuotteita kalliimpia. Keliakialiitto on laskenut Tampereen ammattikorkeakoulun tekemän hintaselvityksen (vuonna 2014) pohjalta, kuinka paljon gluteeniton ruokavalio aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia keliaakikolle verrattuna tavanomaista ruokavaliota noudattaviin.Gluteenittomista tuotteista kertyy keliaakikolle keskimäärin 68 euroa ylimääräisiä kustannuksia kuukaudessa. Erityisen haasteellista gluteenittomien tuotteiden kalleus on pienituloisille, työttömille ja opiskelijoille, joilla ei ole varaa hoitaa sairauttaan.

Keliakiaa sairastavalle koituu sairauden hoidosta myös muita lisäkustannuksia, kuten ylimääräisiä matkakustannuksia, koska lähikauppojen valikoimat ovat suppeat. Tarjouksia ei voi hyödyntää, sillä gluteenittomia tuotteita ei juuri ole tarjouksessa. Keliakiaa sairastava joutuu käyttämään tavallista enemmän aikaa ostosten tekemiseen, sillä hänen pitää aina tarkistaa elintarvikkeiden ainesosaluettelot gluteenittomuuden varmistamiseksi. Lisäksi kodin ulkopuolella ruokailtaessa gluteenittomat ruoka-annokset ovat usein tavanomaisia kalliimpia.

Keliakia kuormittaa myös henkisesti. Keliakiaruokavaliohoito edellyttää jatkuvaa syömisten tarkkailua, vaivaa ja huolta ruoan gluteenittomuudesta.

Lisätietoja asiasta saa Keliakialiitosta, p. (03) 2541 300.

[pdf]Keliaakikon erityisruokavaliokustannukset 2014, 96 kb, Päivitetty: 29.04.2014

Tästä voi tarvittaessa tulostaa erityisruokavaliolaskelman esim. Kelan vammaistukihakemuksen, eläkkeensaajan hoitutukihakemuksen tai toimeentulohakemuksen liitteeksi.