Keliakia » Totta vai tarua?

Totta vai tarua?

Keliakia on harvinainen sairaus… TARUA
Tutkimukset osoittavat, että keliakia on melko yleinen sairaus, 2 ihmistä sadasta sairastaa Suomessa keliakiaa. Alidiagnosointi on iso ongelma, sillä vasta noin 36 000 suomalaista on saanut keliakiadiagnoosin ja 75 000 keliaakikkoa on löytämättä.

Keliakia on yksinkertainen ruokaintoleranssi… TARUA
Keliakiassa ei ole kyse ruokaintoleranssista (gluteenin sietämättömyydestä vrt. laktoosi-intoleranssi) tai ruoka-allergiasta. Keliakia on autoimmuunisairaus, jossa ihmisen oma immuunijärjestelmä reagoi gluteeniin hyökkäämällä ihmisen omia kudoksia vastaan. Keliakiassa pienenkin gluteenimäärän syöminen aiheuttaa ohutsuoleen suolinukkavaurion.

Keliakia on vain lasten sairaus… TARUA
Keliakia voidaan todeta missä iässä tahansa. Suurin osa keliaakikoista diagnosoidaan tällä hetkellä parhaassa työiässä. Ikääntyneillä keliakia on muita yleisempi.

Ihmisellä täytyy olla ripulia ja muita suolisto-oireita, jotta hänellä voi olla keliakia… TARUA
Keliakiaan liittyvät oireet ovat monenlaisia ja hyvin yksilöllisiä. Tyypillisiä oireita ovat erilaiset suolistovaivat, kuten vatsakipu, ripuli ja löysät ulosteet, vatsan turvotus, suoliston kouristukset ja ilmavaivat. Oireita voivat olla myös pahoinvointi, ruokahaluttomuus ja oksentelu sekä anemia ja väsymys.

Keliakia voi olla myös olla vähäoireinen, oireeton tai ilmetä muilla kuin tyypillisillä, suolistoperäisillä oireilla. Tällöin oireiden yhdistäminen ruokavalioon ja keliakiaan voi olla ongelmallista.