Merkit » Yrityksille - Gluteenittoman palvelun merkki » Sertifiointi

Gluteenittoman palvelun merkin sertifiointi

Kun yritys hakee Gluteenittoman palvelun merkkiä ravintolalleen tai kahvilalleen, yrityksen tulee täyttää tietyt kriteerit. Näitä ovat mm. henkilökunnan tai sen edustajan koulutus ja osaamistestin suorittaminen hyväksytysti. Lisäksi Keittiön gluteenittomuuden tarkistuslistan läpikäyminen käytännössä henkilöstön kanssa ja yrityksen vastuuhenkilön allekirjoittama vakuutus, että tarkistuslistan asiat toimivat käytännön arjessa.

Kun edellä mainitut asiat ovat kunnossa, seuraa sertifiointikäynti yrityksessä. Hyväksytyn tarkastuksen jälkeen yritys saa luvan käyttää Gluteenittoman palvelun merkkiä ohjeistuksen mukaisesti.

Sertifiointikäynti on pakollinen yritykselle Gluteenittoman palvelun merkin saamiseksi.

Sertifiointikäyntien määrä, jos yrityksellä on useampia toimipisteitä

Kaikkia yrityksen toimipisteitä ei tarvitse sertifioida, jos yritys on ketjuohjattu siten, että gluteenittomuuden toteutuminen (gluteenittomien tuotteiden käsittely ja valmistus) toiminnassa on ohjeistettu kaikkien toimipisteiden osalta samalla tavalla. Tarvittavien sertifiointien määrä ketjuohjatuissa yrityksissä näkyy alla. Muissa tapauksissa sertifiointikäyntien määrä neuvotellaan erikseen.

Toimipisteiden määrä Sertifiointien määrä
2-10 1-2
11-30 2-4
31-50 4-8
51-100 8-10
yli 100 10-20

Sertifiointikäynnin kustannukset

Sertifiointikäynti laskutetaan suoraan Keliakialiiton tai sen hyväksymän sertifioijan toimesta. Sertifioinnin hinta sisältää 1-2 h tunnin sertifiointikäynnin ja matkakulut. Tarkemmat hintatiedot saat Keliakialiitosta merkki(at)keliakialiitto.fi.

Sertifiointi uusitaan 2-3 vuoden välein gluteenittomuuden varmistamiseksi.

Gluteenittoman palvelun merkki_pieni

Gluteeniton annos 3