Keliakialiitto muistuttaa: gluteeniton ruokavalio ei ole pelkkä trendi vaan keliakian ainoa hoito

6.2.2013 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Kiinnostus gluteenitonta ruokavaliota kohtaan on lisääntynyt viime aikoina muun muassa laihduttajien ja erilaisista vatsavaivoista kärsivien keskuudessa. Keliakialiitto haluaa muistuttaa, että keliakiaa sairastaville gluteeniton ruokavalio on ainoa hoitomuoto, johon tulee suhtautua vakavasti.

Keliakiassa vehnän, rukiin ja ohran tietty proteiini, gluteeni, aiheuttaa ohutsuolen limakalvovaurion ja tulehdusreaktion suolessa. Suolinukka häviää osittain tai kokonaan ja ravintoaineiden imeytyminen häiriintyy. Ravitsemusterapeutti Henna Lehikoinen Keliakialiitosta kehottaa vatsavaivoista kärsiviä hakeutumaan lääkärin tutkimuksiin.

– Oireiden syyt pitää selvittää, jotta oikeanlainen hoito voidaan aloittaa. Keliakian ohella laktoosi-intoleranssi, vilja-allergia, ärtyvän suolen oireyhtymä, crohnin tauti ja colitis ulcerosa aiheuttavat erilaisia vatsaoireita.

Keliakiaa epäiltäessä on aina tehtävä ohutsuolen tähystystutkimus diagnoosin varmistamiseksi. Ihokeliakiassa diagnoosi varmistetaan iholta otettavasta koepalasta. Lehikoinen painottaa, että gluteenitonta ruokavaliota ei pidä koskaan aloittaa ennen tähystä tai ihokoepalan ottoa.

– Jos gluteenipitoiset viljat poistetaan ruokavaliosta ennen tähystystutkimusta, suolinukka on ehtinyt mahdollisesti jo korjaantua, eikä ohutsuolesta välttämättä löydetä keliakialle tyypillisiä muutoksia. Tällöin keliakiadiagnoosia ei voida varmistaa.

Keliakian toteamiseksi ei siis riitä omatoiminen apteekin keliakiapikatestin tekeminen. Keliakiapikatestillä voi testata melko luotettavasti keliakiavasta-aineiden esiintymisen verestä, mutta positiivisen tuloksen jälkeen on aina syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle.

Ei hippuakaan gluteenia

Keliakian ainoa hoito on elinikäinen keliakiaruokavalio, joka ei sisällä hippuakaan vehnää, ruista, ohraa tai näistä valmistettuja elintarvikkeita. Gluteenia sisältävät viljat on tärkeää korvata esimerkiksi tattarilla, riisillä, maissilla, hirssillä ja gluteenittomalla kauralla riittävän kuidun, raudan ja B-ryhmän vitamiinien saamiseksi.

– Keliakian hoidoksi ei kuitenkaan riitä pelkkä gluteenipitoisten viljojen poistaminen ruokavaliosta, koska keliaakikolle haitallista gluteenia voi olla myös muissa elintarvikkeissa kuin viljatuotteissa, esimerkiksi eineslihapullissa, HP-kastikkeessa ja mysliä sisältävissä jogurteissa. Muuten gluteeniton ruokavalio toteutetaan monipuolisesti ravitsemussuositusten mukaisesti, Lehikoinen tarkentaa.

Kaksi prosenttia suomalaisista sairastaa keliakiaa, mutta yli 70 000 henkilöä on vielä ilman diagnoosia. Keliakiadiagnoosin varmistaminen terveydenhuollossa on tärkeää, jotta oireiden oikea syy varmistuu, keliakiapotilas saa asianmukaista ohjausta ruokavaliohoidon noudattamiseen ja ruokavaliohoidon tehoa voidaan seurata.