Keliakiaviikko: lapsen keliakia vaikuttaa koko perheen elämään

2.9.2013 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Kun lapsi sairastuu keliakiaan, koko perheen arki uudistuu ja sairaus voi herättää sekä lapsessa että vanhemmissa monenlaisia tunteita. Valtakunnallisen keliakiaviikon aluksi Keliakialiitto julkaisi uuden oppaan keliakiaa sairastavan lapsen lähipiirin tueksi. Keliakiaviikon 2.–8.9. teemana on tänä vuonna Kun lapsella on keliakia.

– Toisille lapsen keliakiadiagnoosi on huojennus, kun oireiden syy selviää. Toisille tieto elinikäisestä sairaudesta on järkytys. Gluteeniton ruokavalio vaatii totuttelua ja aikaa sopeutua. Vanhempien lisäksi keliakia koskettaa sukulaisia, kavereiden vanhempia, päiväkotia, koulua ja harrastuksia, kertoo psykologi Hanna Herno Keliakialiiton Hehkuva-projektista.

Herno on ollut mukana kirjoittamassa keliakiaviikolla julkaistua opasta lapsen keliakiasta. Kun lapsella on keliakia -oppaan tavoitteena on tarjota perheille ja läheisille tukea elämään lapsen keliakian kanssa. Lisäksi oppaassa on perustiedot keliakiasta sairautena, keliakian oireista sekä ruokavaliohoidosta.

Vuosittain keliakia todetaan yli 300:lla alle 16-vuotiaalla lapsella. Lapsilla keliakiadiagnoosi tehdään keskimäärin 7-vuotiaana. Keliakia on elinikäinen ja vakava sairaus, jonka ainoa hoito on tarkka gluteeniton ruokavalio. Gluteeni on vehnän, ohran ja rukiin valkuaisaine, joka aiheuttaa keliaakikoilla ohutsuolen limakalvolla tulehduksen ja suolinukan vaurion. Tällöin ravintoaineiden imeytyminen häiriintyy. Keliakia voi puhjeta minkä ikäisenä tahansa.

[pdf]Kun lapsella on keliakia -opas, 1710 kb, Päivitetty: 02.09.2013

Kun lapsella on keliakia -opas

Paperista opasta voi tilata Keliakialiitosta sähköisellä tilauslomakkeella tai puhelimitse numerosta 03 2541 300.

Keliakialiitto järjestää vuosittain valtakunnallisen Keliakiaviikon viikolla 36. Viikon tavoitteena on lisätä keliakian tunnettuutta. Liittoon kuuluvat 30 keliakiayhdistystä järjestävät viikon aikana monenlaisia tapahtumia eri puolilla Suomea.
Keliakiaviikon 2013 tapahtumat