Entsyymituote ei hoida keliakiaa

30.9.2013 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Tutkijoiden mukaan markkinoille saadaan lähivuosina valmiste, jolla varmistetaan ruokavalion gluteenittomuutta. Keliaakikko voisi käyttää valmistetta silloin, jos syödyn ruuan gluteenittomuudesta ei ole sataprosenttista varmuutta. Tutkijoiden mukaan valmiste poistaisi lähinnä pieniä gluteenijäämiä, mutta se ei mahdollistaisi gluteenipitoisten tuotteiden, esimerkiksi leivän, syöntiä. Keliakiaan ei toistaiseksi ole muuta hoitomuotoa kuin tarkka gluteeniton ruokavalio.

– Kyseinen valmiste ja muut entsyymituotteet eivät ole riittäviä pilkkomaan vehnän gliadiinin tautia aiheuttavia osasia, toteaa Tampereen yliopiston keliakiatutkimusryhmän johtaja professori Markku Mäki.

Ruuansulatusta edistäviä entsyymituotteita markkinoidaan jo nyt gluteeniherkkyydestä kärsiville. Keliakia ja gluteeniherkkyys ovat eri sairauksia, vaikkakin oireet ovat samankaltaisia. Keliakia on elinikäinen autoimmuunityyppinen yleissairaus, jossa rukiin, vehnän ja ohran sisältämä valkuaisaine gluteeni aiheuttaa ohutsuolen limakalvolla tulehdusreaktion ja vaurioittaa suolinukkaa. Vaurio häiritsee ravintoaineiden imeytymistä. Hoitamaton keliakia altistaa luukadolle, neurologisille oireille, maksavaurioille, hedelmättömyydelle sekä psyykkisille oireille.

Gluteeniherkkyyden taudinkuvaa ei vielä tunneta, eikä myöskään tiedetä kuinka tarkkaa tai pitkäkestoista ruokavaliohoitoa se vaatii. Gluteeniherkkyydessä ei esiinny keliakialle tyypillisien vasta-aineiden nousua tai ohutsuolen nukkavauriota.