Raportti keliaakikon läheisten kokemuksista julkaistu

1.11.2013 kirjoittanut Eeva Laine (eeva.laine a keliakialiitto.fi)
Keliakia on merkittävä osa myös keliaakikon läheisen elämää ja arkea. Keliaakikon puoliso, vanhempi, lapsi, sisarus tai ystävä elää arjessaan keliakian kanssa, vaikka hänellä itsellään ei sairautta olisi. Hehkuva-projektin järjestämän keliaakikoiden läheisten kirjoituskilpailun raportti on nyt julkaistu.

46 ihmistä kertoi kirjoituskilpailussa oman tarinansa keliaakikon läheisenä. Läheisten kokemuksissa oli keskeistä pyrkiä siihen, ettei keliaakikko tunne itseään ulkopuoliseksi tai sivuutetuksi. Toinen läheisille tärkeä näkökulma oli keliaakikon arjen helpottaminen. Osa läheisistä pyrki pitämään koko kodin gluteenittomana, jotta keliaakikolla olisi yksi paikka, jossa ruoasta ei tarvitse kysellä. Arjen helpottamista oli myös joustavuus matkoilla ja läheisen oma tiedon hankkiminen keliakiasta.

- Kirjoituskilpailun suosio vahvisti ajatusta, jonka mukaan keliakian hoidossa painottuvat ihmisten välisiin suhteisiin liittyvät tekijät. Keliaakikon hyvinvointia tukiessa on otettava huomioon koko perhe, Hehkuvan projektipäällikkö Hanna Herno sanoo.

Raportti läheisten kokemuksista on suunnattu kaikille, joiden elämää keliakia koskettaa. Keliaakikoita ja heidän läheisiään ammattinsa puolesta kohtaavat ihmiset voivat saada raportista uutta näkökulmaa työhön. Läheisten kirjoituksia käytetään myös Hehkuva-projektin kehittämistyössä.

- Suunnittelemme parhaillaan keliaakikoille ja heidän läheisilleen henkisen ja sosiaalisen tuen menetelmiä. Näistä ensimmäiset tulevat kokeiltavaksi ensi vuonna.

Keliaakikoiden läheisten kokemuksia -raportti on ladattavissa Hehkuva-projektin verkkosivuilta pdf-tiedostona. Raportin voi tilata myös paperilla Keliakialiitosta (Esitteet ja oppaat).