Uusi hoitomuoto keliakiaan?

7.1.2014 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

FinnMedi Oy etsii tutkimuspotilaita keliakian hoitoa koskevaan lääketutkimukseen. Tutkimuksessa selvitetään, onko entsyymivalmiste ALV003 tehokas ja turvallinen. Tutkimus tehdään Tampereella FinnMedi Oy:n tutkimusvastaanotolla ja päätutkijana toimii Marja-Leena Lähdeaho. Koko tutkimuksesta vastaavana lääkärinä Suomessa toimii professori Markku Mäki.

Tutkimus kestää yhteensä enintään noin 7 kuukautta sisältäen 8 käyntiä tutkimusvastaanotolla noin 4-6 viikon välein. Tutkimukseen soveltuvat arvotaan ryhmiin siten, että osa tutkittavista saa tutkimusvalmistetta ja osa tehotonta lumevalmistetta Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, pystyykö ALV003 estämään gluteenin aiheuttamaa suolen limakalvon vauriota ja onko ALV003:lla vaikutusta joihinkin keliakiassa esiintyviin oireisiin. Tutkimuksen aikana mm. verikokeita otetaan 4 kertaa ja maha-suolikanavan tähystys tehdään 2 kertaa.

Tutkimukseen osallistuvat noudattavat aiempaa gluteenitonta ruokavaliotaan. Sen lisäksi he ottavat tutkimusvalmistetta 3 kertaa päivässä 12 viikon aikana.

Tutkimuksen valintaperusteita ovat:

- 18–80 vuoden ikä
- gluteenittoman ruokavalion noudattaminen yli 11 kuukauden ajan
- gluteenittomasta ruokavaliohoidosta huolimatta on keliakiaan liittyviä mahasuolikanavan oireita
- tutkimukseen osallistuva ei saa olla raskaana tai imettää.

Tutkimukseen osallistumisesta ei makseta palkkiota, mutta tehtävät tutkimukset ja tutkimuskäynnit ovat tutkimukseen osallistuville ilmaisia. Lisäksi tutkimuskäyntien aikaiset matkakulut korvataan.

Mikäli tutkimus kiinnostaa Sinua tai olet halukas osallistumaan tutkimukseen, lähetä yhteystietosi sähköpostitse osoitteeseen keliakia a finnmedi.com ja Sinuun otetaan yhteyttä.

Tiedustelut 7.1–10.1.2014 ja 13.1. klo 10–16:

Tutkimushoitaja Anu Airaksinen / Hanna Lahtinen
Puhelinnumero: 040-3608003