Keliaakikon ravintolakortti auttaa ammattilaista

7.8.2014 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Keliaakikon ravintolakortti

Tulosta keliaakikon terveiset ammattikeittiöille ja vie esite lähiravintolaasi.

Syyskuun alussa järjestettävän valtakunnallisen keliakiaviikon teema on tänä vuonna Pakko olla sairaan tarkka. Keliaakikko on tarkka ruokavaliostaan, koska se on hänelle ainoa keino hoitaa sairauttaan.

Keliaakikolle voi olla hyvin turhauttavaa, jos esimerkiksi omassa lounasravintolassa ei ymmärretä gluteenittomuuden vaatimaa tarkkuutta. Keliaakikot ovatkin esittäneet Keliakialiitolle toiveita materiaalista, jonka avulla olisi helppo lähestyä ravintola-alan ammattilaisia.

Liiton jäsenet ovat saaneet torstaina 7.8. ilmestyneen Keliakia-lehden välissä A5-kokoisen postikortin, jonka mukana voi viedä tai lähettää keliaakikon terveiset omaan lähikahvilaan tai -ravintolaan. Kortti on osa Keliakialiiton Hehkuva - Henkinen hyvinvointi keliaakikon voimavarana -projektin toimintaa.

- Kortin avulla keliaakikko voi kertoa ravintolalle tai kahvilalle, miksi hänen on oltava niin tarkka. Kortissa on myös tiiviit ohjeet keskeisimmistä huomioitavista asioista. Tavoitteena on välittää viesti suoraan asiakkaalta ravintolaan. ”Kun huomioitte nämä asiat, minä voin asioida ravintolassanne turvallisin mielin”, kuvailee Hehkuva-projektin projektisuunnittelija Eeva Laine.

Ravintolakortti on lähetetty Keliakia-lehden välissä yli 22 000 henkilölle. Mitä useampi vie terveiset kahvilaan tai ravintolaan, sitä laajemmalle keliaakikon viestin leviämää.

- Yhdessä voimme saada aikaan ison vaikutuksen, kun viesti leviää tuhansiin ravintoloihin, Laine muistuttaa.