Keliakia mahdollista todeta tulevaisuudessa pelkällä verikokeella

15.9.2014 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakian toteaminen pelkän verikokeen avulla voi olla tulevaisuudessa mahdollista. Tampereen yliopistossa tehty tutkimus (Kaukinen et al) antaa vahvaa näyttöä siitä, että ihmisen verestä löytyvät keliakiavasta-aineet riittäisivät diagnoosin tekemiseen. Nykyään keliakiadiagnoosin saa Suomessa vasta ohutsuolen tähystyksen ja koepalan ottamisen jälkeen.

- Yleensä tarvitaan useita tutkimuksia, jotka vahvistavat saman tuloksen ennen kuin hoitosuosituksia lähdetään muuttamaan. Diagnoosikriteerien muutos edellyttää myös neuvotteluja Kelan kanssa ja sekä lainsäädännön että käypä hoito -suosituksen muuttamisen, toteaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Kekkosen mukaan tähystyksestä luopuminen toisi säästöjä terveydenhuollolle ja olisi iloinen uutinen myös tutkimuksiin osallistuville.

- Osa potilaista kokee tähystyksen epämiellyttävänä ja jopa pelottavanakin asiana, hän muistuttaa.

Keliakialiitto selvittää Suomen johtavilta keliakiatutkijoilta heidän näkemystään siitä, miten asiassa olisi hyvä edetä ja olisiko esimerkiksi jo nyt aika käynnistää neuvottelut Kelan kanssa diagnoosikriteerien muuttamiseksi, vai tarvitaanko vielä lisää tutkimuksia.

Tampereen yliopiston tutkimus osoitti myös muun muassa, että gluteenitonta ruokavaliota kannattaa noudattaa silloinkin kun keliakia on oireeton. Varhainen hoito estää vakavien suolivaurioiden syntymisen.