Keliakialiiton kannanotto gluteenittomien annosten lisähintaan: Gluteenitonta ruokavaliota noudattavia ei tule asettaa eriarvoiseen asemaan

6.10.2014 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakialiitto on huolissaan gluteenittomista annoksista perittävän lisähinnan yleistymisestä ravintoloissa ja kahviloissa. Keliakian ainoa hoito on gluteeniton ruokavalio, jota tulee noudattaa ehdottoman tarkasti. Jokainen ruokailutilanne on keliaakikoille sairauden hoitotilanne.

Gluteenitonta ruokavaliota noudattava tulee harvoin yksin ravintolan tai kahvilan asiakkaaksi, joten koko seurueen ravintolaksi valikoituu se yritys, josta saa hyvää ja gluteenittomasti valmistettua ruokaa. Mallikkaasti ja tasapuolisesti kaikkia asiakkaita palveleva yritys voi saada kilpailuedun ja uskollisia kanta-asiakkaita keliaakikoista sekä heidän lähipiiristään. Lisähinnan periminen gluteenittomasta annoksesta ei houkuta palaamaan.

Keliakialiitto korostaa, ettei gluteenitonta ruokavaliota noudattavia henkilöitä tule asettaa eriarvoiseen asemaan sairautensa vuoksi perimällä lisähintaa gluteenittomasta annoksesta. Hyvä palvelu on asenteesta kiinni!

Pakko olla ”sairaan tarkka”

Keliakia on sairaus, jossa vehnän, rukiin ja ohran sisältämä gluteeni on terveydelle haitallista. Keliakian ainoa hoito on tarkka ja elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Gluteenitonta ruokavaliota noudattavat keliaakikoiden lisäksi gluteeniyliherkät ja moni vilja-allerginen.

Gluteeniton ruoka tulee valmistaa gluteenittomista raaka-aineista ja ruoanvalmistuksessa tulee olla huolellinen, jotta vehnää, ruista tai ohraa ei pääse sekoittumaan gluteenittomaan annokseen. Hyvää omavalvontaa noudattaen gluteeniton annos voidaan kuitenkin valmistaa samoissa tiloissa muiden ruokien kanssa.

Tästä voit tulostaa kannanoton ja viedä sen oman alueesi kahviloihin ja ravintoloihin, joissa lisähintaa peritään.

[pdf]Kannanotto gluteenittomien annosten lisähintaan 6.10.2014, 111 kb, Päivitetty: 06.10.2014

Lisätietoja Keliakialiitosta:
keliakialiitto.fi