Liitto selvittää gluteenittomien tuotteiden hinnoittelua

21.1.2015 kirjoittanut Leila Alivuotila (leila.alivuotila a keliakialiitto.fi)

Keliakialiitto ottaa yhteyttä päivittäistavarakaupan edustajiin ja selvittää, miksi gluteenittomien tuotteiden hinnat eivät ole laskeneet. Kauppojen tämän viikkoisissa hinnanalennuksissa gluteenittomat tuotteet ovat jääneet ulkopuolelle.

- Gluteenittomien tuotteiden tarjonta ja kysyntä ovat kasvaneet, joten myös hintojen tulisi laskea, toteaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Liitto on erityisen huolissaan pienituloisten keliaakikkojen, kuten opiskelijoiden, eläkeläisten ja työttömien, terveydestä. Keliaakikolle gluteeniton ruokavalio on elinikäisen sairauden ainoa hoitomuoto ja lääke.

- Kelan myöntämää ruokavaliokorvausta tulisi nostaa ja sitoa se kuluttajahintaindeksiin. Korvausta tulee nostaa siten, että sen määrä vastaa muiden vaikeiden ja pitkäaikaisten sairauksien lääkekorvausta. Lisäksi gluteenittoman ruokavalion ylimääräiset kustannukset olisi huomioitava toimeentulotuen perusosassa reseptilääkkeiden tavoin, Kekkonen linjaa liiton eduskuntavaalitavoitteita.

Keliakiaa sairastava voi hakea Kelalta ruokavaliokorvausta, joka on 23,60 euroa kuukaudessa. Korvaus kattaa vain osan gluteenittoman ruokavalion aiheuttamista ylimääräisistä kustannuksista, jotka ovat Keliakialiiton ja Tampereen ammattikorkeakoulun viime vuonna tekemän laajan hintaselvityksen mukaan 68 euroa kuukaudessa. Vuodessa ylimääräistä maksettavaa kertyy 816 euroa.

Gluteenittomat tuotteet ovat selvityksen mukaan jopa yhdeksän kertaa kalliimpia kuin vastaavat tavalliset tuotteet. Hintaselvitykseen kerättiin 117 gluteenittoman elintarvikkeen hinnat 65 paikkakunnalta ja 116 päivittäistavarakaupasta.

- Keliaakikko ei voi turvautua edes ruoka-avustuksiin, koska jaettavat tuotteet ovat lähes aina gluteenipitoisia. Ruokavaliosta ei voi joustaa köyhyyden takia, Kekkonen muistuttaa.