Katri Kaukinen asiantuntijaneuvoston puheenjohtajaksi

25.2.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Professori Katri Kaukinen Tampereen yliopistosta on valittu Keliakialiiton asiantuntijaneuvoston uudeksi puheenjohtajaksi. Neuvoston puheenjohtajana sen perustamisesta lähtien toiminut professori Markku Mäki jää eläkkeelle tänä keväänä ja jatkaa asiantuntijaneuvoston jäsenenä.

- On mukava aloittaa tässä haasteellisessa asiantuntijatehtävässä, toteaa Kaukinen.

Keliakialiiton asiantuntijaneuvosto perustettiin vuonna 1995. Neuvosto koostuu keliakiaan perehtyneistä lääketieteen ja ravitsemuksen ammattilaisista. Neuvosto ottaa kantaa keliakiaan ja gluteenittomaan ruokavaliohoitoon liittyviin kysymyksiin sekä antaa lausuntoja ja kannanottoja. Neuvosto tekee myös esityksen tutkimusapurahojen jakoa valmistelevan työryhmän kokoonpanosta. Neuvosto kokoontuu noin kerran vuodessa.

Helmikuun kokouksessa asiantuntijaneuvosto keskusteli muun muassa keliakian diagnostisista kriteereistä, koepalojen tulkintavaikeuksista ja gluteeniherkkyydestä. Kokouksessa esiteltiin myös keliakian tunnettuuskyselyn tulokset ja kerrottiin liiton ajankohtaisista asioista.