Tampereen yliopisto on perustanut kansainvälisen keliakiapalkinnon

1.4.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Tampereen yliopisto on perustanut kansainvälisen keliakiapalkinnon professori Markku Mäen kunniaksi. Ensimmäinen Maki Celiac Disease Tampere Prize -palkinto luovutetaan perjantaina 17. huhtikuuta Mäen jäähyväisluennon yhteydessä. Palkinnon suuruus on 15 000 euroa ja se jaetaan joka toinen vuosi.

Lastentautiopin professori Markku Mäki kuuluu maailman johtaviin keliakiatutkijoihin.

– Palkinnon perustaminen on hieno asia. Se ei ole kunnianosoitus pelkästään minulle, vaan koko tutkimusryhmälle, joka on toiminut 1980-luvulta lähtien, Mäki sanoo Tampereen yliopiston Aikalainen-lehden haastattelussa.

Palkinnon nimi tulee sanoista Multiple approach key in celiac disease.

Ensimmäisestä palkinnonsaajasta on pyydetty ehdotuksia kansainvälisiltä asiantuntijoilta. Seuraavat palkittavat valitsee avoimen kilpailun perusteella raati, johon kuuluvat muun muassa yliopiston edustaja, ensimmäinen palkinnonsaaja, professori Markku Mäki ja muita asiantuntijoita sekä Keliakialiiton toiminnanjohtaja.

Palkinto on tarkoitus jakaa keliakia-aiheisen kansainvälisen symposiumin yhteydessä, jota Tampereella aletaan järjestää. Yhteistyössä ovat mukana yliopisto, keliakiatutkijat, Keliakialiitto ja Tampere-talo.

Markku Mäki on toiminut aktiivisesti myös Keliakialiitossa sen pitkäaikaisena puheenjohtajana ja tieteellisen neuvottelukunnan puheenjohtajana. Mäen johtama, kansainväliseksi kasvanut keliakian tutkimusryhmä Celiac Disesase Study Group aloitti toimintansa 1980-luvun alkupuolella.

Professori Markku Mäen jäähyväisluento hänen jäädessään eläkkeelle järjestetään perjantaina 17.4. klo 14 Kaupin kampuksella, Arvo-rakennuksen Jarmo Visakorpi -salissa.