Professori Markku Mäelle liiton kultainen ansiomerkki timantein

24.4.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Maki_liittokokous2015
Keliakiayhdistykset ja Keliakialiitto muistivat eläkkeellä jäävää Markku Mäkeä hänen toiveensa mukaisesti lahjoittamalla Tampereen yliopiston uuteen, kansainväliseen keliakiatutkimuspalkintoon 12 705 euroa.

Professori Markku Mäelle myönnettiin lauantaina Keliakialiiton liittokokouksessa liiton historian ensimmäinen kultainen ansiomerkki timantein. Merkki myönnettiin pitkäaikaisesta, erittäin merkittävästä ja ansiokkaasta valtakunnallisesta ja kansainvälisestä toiminnasta keliakian hyväksi.

Maailman johtaviin keliakiatutkijoihin kuuluva Mäki on toiminut aktiivisesti keliakiajärjestössä vuosikymmenien ajan.

- Mäki on tehnyt uuraanuurtavaa kansainvälistä keliakiatutkimusta jo 1970-luvulta lähtien. Hänen elämäntyönsä jättää vahvan jäljen tieteen historiaan, totesi toiminnanjohtaja Leila Kekkonen palkintoa luovuttaessaan.

Kekkonen ja liiton puheenjohtaja Inkeri Kerola kiittivät Mäkeä hyvästä yhteistyöstä järjestön kanssa.

- Me tutkijat emme tekisi mitään ilman teitä ja keliaakikoiden osallistumista tutkimuksiin. Juuri kliininen tutkimus osoitti 1950-luvulla, että gluteeni aiheuttaa keliakian. Muuten keliakiaa hoidettaisiin yhä kortisonilla, totesi Mäki kiitospuheenvuorossaan.

Mäki oli perustamassa Pirkanmaan keliakiayhdistystä vuonna 1991 ja toimi sen puheenjohtajana vuosina 1991–1993. Keliakialiiton puheenjohtajana hän toimi vuodet 1996–2000 ja asiantuntijaneuvoston puheenjohtajana lähes 20 vuotta, vuodet 1996–2015. Keliakialiiton kanssa hän ollut järjestämässä kolmea kansainvälistä keliakiakongressia vuosina 1996, 1998 ja 2012. Vuonna 2006 Mäki sai Keliakialiitolta tuolloin ensimmäistä kertaa myönnetyn keliakiatutkimuksen tunnustuspalkinnon.

Tamperelainen Mäki jää tänä keväänä eläkkeelle Tampereen yliopiston lastentautiopin professorin ja TAYSin lastenklinikan ylilääkärin tehtävistä. Hän jatkaa keliakiatutkimuksen parissa ja teollisuuden asiantuntijana.

Lue lisää Markku Mäen urasta
Lue lisää Maki Celiac Disease Tampere Prize –palkinnosta