Tuhannet vastustavat keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen poistoa

29.5.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakialiitto ja keliakiaa sairastavat ovat tyrmistyneitä siitä, miten yhdeltä potilasryhmältä voidaan leikata kokonaan sairauden hoitoon tarkoitettu yhteiskunnan tuki. Lähes 6 000 ihmistä on kahden päivän aikana jo allekirjoittanut ruokavaliokorvauksen poistoa vastustavan adressin

Keskustelu käy kuumana myös sosiaalisessa mediassa.

”Köyhiltä keliakiaperheiden lapsilta viedään leipä.”
”Ymmärrän, että me kaikki olemme samassa veneessä velkojen kanssa, mutta sitä en ymmärrä, että keliaakikot heitettiin veden varaan.”
”Muilta otettiin juustohöylällä ja keliaakikoilta kaikki.”
”Hoitamattomana keliakialla voi olla tuhoisat seuraukset, mikä aiheuttaa terveydenhuoltopalveluiden käytön lisääntymisen.”

Hallitusohjelman linjauksen mukaan keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvaus poistuisi 1.1.2016 alkaen. Yli 16-vuotiaat keliakiaa sairastavat voivat nykyisin saada Kelan maksamaa ruokavaliokorvausta 23,60 euroa kuukaudessa.

Keliakia on elinikäinen ja vakava autoimmuunisairaus, jota ei voi jättää hoitamatta, vaikka taloudellinen tilanne yhteiskunnassa olisi huono. Lääkärin keliaakikolle määräämä tarkka gluteeniton ruokavaliohoito on rinnastettavissa lääkehoitoon.

- Hoitamattomana keliakia voi aiheuttaa monia lisäsairauksia, kuten osteoporoosia, lapsettomuutta, nivelsairauksia, masennusta ja vakavimmillaan ohutsuolen syöpää, joiden hoito kuormittaa terveydenhuoltoa, korostaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Kun keliaakikko noudattaa tarkkaa gluteenitonta ruokavaliota, sairaus pysyy kurissa ja keliaakikko on täysin työ- ja toimintakykyinen. Keliaakikoiden ruokavaliokorvauksen tulisi olla samalla tasolla kuin lääkekorvaus muissa vaikeissa ja pitkäaikaisissa sairauksissa, sillä keliakiaan ei ole lääkettä eikä keliakiaa voi ennaltaehkäistä. Hallituksen suunnitelma asettaa keliakiaa sairastavat yhä eriarvoisempaan asemaan verrattuna muihin pitkäaikaissairaisiin.

- Olemme hyvin huolissamme siitä, miten pienituloiset, lapsiperheet, opiskelijat, työttömät ja eläkeläiset pystyvät huolehtimaan sairaudestaan, jos he eivät saa yhteiskunnalta siihen lainkaan tukea. Samassa perheessä on usein monta keliaakikkoa, joten ruokavaliokorvauksella on suuri merkitys perheiden taloudelle, toteaa Keliakialiiton puheenjohtaja Inkeri Kerola.

Ruokavaliokorvaus kattaa vain pienen osan gluteenittoman ruokavaliohoidon aiheuttamista lisäkustannuksista. Vuonna 2014 tehdyn hintaselvityksen mukaan gluteeniton ruokavalio aiheuttaa keliakiaa sairastavalle ylimääräisiä kustannuksia 68 euroa kuukaudessa. Gluteenittomat elintarvikkeet ovat jopa yhdeksän kertaa tavanomaisia elintarvikkeita kalliimpia.

- Emme hyväksy ruokavaliokorvauksen poistamista. Tulemme tekemään kaikkemme, ettei hallitusohjelmaan kirjattu tavoite toteudu, Kekkonen sanoo.

- Ruokavaliokorvauksen poistamissuunnitelma on hallitukselta erittäin lyhytnäköistä terveyspolitiikkaa. Hoitamattoman keliakian seuraukset voivat aiheuttaa huomattavia sosiaali- ja terveysmenojen lisäkustannuksia yhteiskunnalle lähitulevaisuudessa, jos taloudellinen tuki poistuu, painottaa Kerola.

Keliakialiitto on lähettänyt aiheesta kannanoton uusille ministereille ja puolueiden puheenjohtajille sekä eduskuntaryhmien puheenjohtajille ja varapuheenjohtajille. Nettiadressin liitto luovuttaa sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylälle.

Suomessa keliakiaa sairastaa yli 36 000 ihmistä. Keliakialiiton 30 paikallisyhdistykseen kuuluu 21 600 jäsentä. Kelan maksamaa ruokavaliokorvausta sai helmikuussa 2015 yhteensä 33 640 henkilöä, mikä tarkoittaa vuositasolla 9,6 miljoonaa euroa.

Keliakialiiton kannanotto:

[pdf]Keliakialiitto vastustaa ruokavaliokorvauksen poistamista_28.5.2015, 34 kb, Päivitetty: 29.05.2015

Allekirjoita adressi ruokavaliokorvauksen poistamista vastaan

Lisätietoja:
Leila Kekkonen, toiminnanjohtaja, leila.kekkonen a keliakialiitto.fi, p. 03 2541321
Inkeri Kerola, puheenjohtaja, inkeri.kerola a raahe.fi, p. 050 5113145
http://www.keliakialiitto.fi, Facebook, Twitter, Instagram