Ruokavaliokorvauksen poistamista vastustava adressi ministerille 12.6.

5.6.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakialiitto tapaa perjantaina 12.6. sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylän. Tapaamisessa ministerille luovutetaan Keliakialiiton perustama, ruokavaliokorvauksen poistamista vastustava adressi, jonka on tällä hetkellä allekirjoittanut jo yli 12 300 ihmistä. Lisäksi liiton edustajat keskustelevat ministerin kanssa ruokavaliokorvauksen poistamisen vaikutuksista.

Hallitusohjelman linjauksen mukaan keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvaus poistuisi 1.1.2016 alkaen.

- Keliakialiitto ei hyväksy korvauksen poistamista. Jos keliaakikot eivät saa sairautensa hoitamiseen taloudellista tukea, vaikutukset tulevat yhteiskunnalle erittäin kalliiksi, korostaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Hoitamattomana keliakia voi aiheuttaa monia lisäsairauksia, kuten osteoporoosia, lapsettomuutta, nivelsairauksia, masennusta ja vakavimmillaan ohutsuolen syöpää, joiden hoito kuormittaa terveydenhuoltoa.

Muutamat kansanedustajat ovat jo antaneet alustavan tukensa ruokavaliokorvauksen säilyttämisen puolesta.

- On hyvä, että kansanedustajat ovat reagoineet tilanteeseen. Keliakialiitto työskentelee edelleen voimakkaasti sen eteen, että yhä useampi kahdestasadasta kansanedustajasta ymmärtäisi korvauksen poistamisen vaikutukset, sanoo Keliakialiiton puheenjohtaja Inkeri Kerola.

Tule mukaan kampanjaan!

Ruokavaliokorvauksen poistamista vastustavan nettiadressin voi allekirjoittaa 11.6.2015 saakka. Lisäksi paikalliset keliakiayhdistykset keräävät nimiä paperisiin adresseihin. Oman allekirjoituksensa voi laittaa vain jompaankumpaan.

Jos haluat tukea ruokavaliokorvauksen poistamisen vastaista kampanjaa, voit adressin allekirjoittamisen ja jakamisen ja kannanottomme jakamisen lisäksi olla henkilökohtaisesti yhteydessä oman alueesi kansanedustajiin sekä erityisesti sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylään.

Lisäksi kannustamme keliaakikoita ja heidän läheisiään kirjoittamaan yleisönosastokirjoituksia aiheesta. On tärkeää, että tilanne on myös suuren yleisön tietoisuudessa. Ruokavaliokorvauksen poistamista voivat vastustaa muutkin kuin keliaakikot itse.

Lisätietoa korvauksesta ja keliaakikoiden määrästä

Ruokavaliokorvausta on maksettu keliakiaa sairastaville lokakuusta 2002 alkaen, jolloin korvauksen määräksi päätettiin 21 euroa/kk. Vuonna 2013 ruokavaliokorvausta nostettiin 2,60 eurolla. Korvaus kattaa vain pienen osan gluteenittoman ruokavaliohoidon aiheuttamista lisäkustannuksista. Vuonna 2014 tehdyn hintaselvityksen mukaan gluteeniton ruokavalio aiheuttaa keliakiaa sairastavalle ylimääräisiä kustannuksia 68 euroa kuukaudessa, mikä tekee 816 euroa vuodessa. Gluteenittomat elintarvikkeet ovat jopa yhdeksän kertaa tavanomaisia elintarvikkeita kalliimpia.

Suomessa keliakiaa sairastaa yli 36 000 ihmistä. Keliakialiiton 30 paikallisyhdistykseen kuuluu 21 600 jäsentä. Kelan maksamaa ruokavaliokorvausta sai helmikuussa 2015 yhteensä 33 640 henkilöä, mikä tarkoittaa vuositasolla 9,6 miljoonaa euroa.

Adressiin pääset tästä
Paikalliset keliakiayhdistykset
Kansanedustajien yhteystiedot

Keliakialiiton kannanotto hallitusohjelman linjaukseen:
[pdf]Keliakialiitto vastustaa ruokavaliokorvauksen poistamista_28.5.2015, 34 kb, Päivitetty: 29.05.2015

Lisätietoja:
Leila Kekkonen, toiminnanjohtaja, leila.kekkonen(at)keliakialiitto.fi, p. 050 321 0464
Inkeri Kerola, puheenjohtaja, inkeri.kerola(at)raahe.fi, p. 050 5113145
keliakialiitto.fi, Facebook, Twitter, Instagram