Keliakialiitto luovutti ruokavaliokorvauksen poistamista vastustavan adressin sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylälle

12.6.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Keliakialiitto luovutti 12.6. ruokavaliokorvauksen poistamista vastustavan adressin sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylälle (perus.). Adressiin kertyi parissa viikossa 15 713 nimeä.

Adressin luovuttivat ministerille Keliakialiiton puheenjohtaja Inkeri Kerola ja toiminnanjohtaja Leila Kekkonen. Paikalla olivat myös viestintäpäällikkö Leila Alivuotila ja keliakiaa sairastava Irma Hellgren sekä sosiaali- ja terveysministeriöstä hallitussihteeri Pia Nissinen ja neuvotteleva virkamies Pasi Pajula.

Mäntylä otti adressin kiitollisena vastaan.

- Arvostan sitä, miten monta ihmistä olette saaneet liikkeelle. Jokaisen päätöksen takana on kasvot. Vaikka joudumme tekemään kipeitä ratkaisuja, meidän on turvattava, ettei kukaan jää yksin, totesi Mäntylä.

Keliaakikot ovat voineet saada Kelalta korvausta gluteenittoman ruokavalion kustannuksiin 23,60 euroa kuukaudessa, mutta hallitusohjelmassa tehdyn linjauksen mukaan ruokavaliokorvaus poistuisi 1.1.2016 alkaen. Keliakialiiton edustavat perustelivat ministerille ruokavaliokorvauksen merkittävyyttä ja sen poistamisen kustannusvaikutuksia.

Ministerille luovutettiin myös eduskunnan keliakiaverkoston 11.6. tekemä ruokavaliokorvauksen poistamista koskeva kannanotto. Kannanoton ovat allekirjoittaneet Leena Meri (perus.), Anneli Kiljunen (sd.), Satu Taavitsainen (sd.), Johanna Karimäki (vihr.), Katja Hänninen (vas.), Matti Semi (vas.) ja Sari Tanus (kd.). Verkosto on erittäin huolestunut siitä, että hallitusohjelmaan on kirjattu ruokavaliokorvauksen poistaminen keliakiaa sairastavilta.

"Keliakiaa sairastavia ei pidä asettaa eriarvoiseen asemaan verrattuna muihin pitkäaikaissairaisiin. Mikäli keliakiaa sairastavilla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia hoitaa sairauttaan, vaikutukset yhteiskunnalle tulevat moninkertaisesti kalliimmaksi kuin ruokavaliokorvauksen maksaminen", kannanotossa todetaan.

Ministeri ei usko päätöksen muuttumiseen

Allekirjoittaneet pyytävät hallitusta arvioimaan tehdyn ruokavaliokorvauksen linjauksen kustannusvaikutukset sekä harkitsemaan linjausta uudelleen.

- Pidän epätodennäköisenä, että hallituksen linjausta muutettaisiin. Siitä on tehty tiukka linjaus. Jokainen säästöpäätös arvioidaan ministeriössä, Mäntylä totesi.

Monessa Euroopan maassa keliakiaa sairastavat saavat paljon enemmän tukea yhteiskunnalta. Esimerkiksi Norjassa 243 €/kk, Tanskassa 93–137 €/kk, Italiassa 99–140 €/kk ja Iso-Britanniassa suuren määrän gluteenittomia tuotteita ilmaiseksi. Suomessa ruokavaliokorvauksen määrää olisi pikemminkin tarvetta nostaa kuin poistaa kokonaan.

Ministeri Mäntylällä on vastattavanaan 21 päivän sisällä kansanedustaja Päivi Räsäsen (kd.) 10.6. jättämä kirjallinen kysymys keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen säilyttämisen puolesta.

- Ministeriön on kyettävä julkistamaan ruokavaliokorvauksen poiston kustannusvaikutukset. Me emme aio antaa periksi, vaan katsomme tämän taistelun loppuun asti, toteavat Inkeri Kerola ja Leila Kekkonen.

Keliakia ei ole allergiaa

Keliakia sekoitetaan helposti allergiaan. Keliakia ei ole allergia, vaan hoitamattomana keliakia vaurioittaa ohutsuolen nukkaa aiheuttaen lähes täydellisen nukkakadon. Ohutsuolen nukka on tärkeä ravintoaineiden imeytymisen takia.

Allergiat ovat tyypillisempiä lapsilla ja väistyvät useimmiten iän myötä, mutta keliakia on pysyvä, elinikäinen sairaus. Allergioissa ruoka-aineita on usein mahdollista siedättää, keliaakikon pitää olla ehdottoman tarkka ruokavaliossaan.

Keliaakikko tarvitsee viljoja

Keliakialiitto muistuttaa, että viljatuotteiden käyttäminen on kaikille, myös keliakiaa sairastaville, ravitsemuksellisesti tärkeää. Viljatuotteet ovat ruokavaliomme tärkein hiilihydraattien lähde. Viljatuotteiden hiilihydraateista ja proteiineista elimistö saa energiaa. Erityisesti täysjyvätuotteissa on paljon ruoansulatusta edistävää kuitua, B-ryhmän vitamiineja sekä rautaa ja muita kivennäisaineita.

Keliakiaa sairastava ei voi jättää viljatuotteita pois ruokavaliostaan, vaan hänen tulee korvata ne gluteenittomilla viljatuotteilla. Gluteenittomat viljatuotteet ovat kuitenkin jopa yhdeksän kertaa kalliimpia kuin vastaavat tavanomaiset tuotteet.

Uutisoimme aikaisemmin ruokavaliokorvauksen poistamisen vaikutuksista keliakiaa sairastaville ja koko yhteiskunnalle

Editoitu 12.6.2015 klo 14.39: Inkeri Kerolan ja Leila Kekkosen kommentti lisätty.