Ruoalla voi ilahduttaa ja osoittaa välittämistä

28.8.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakiaviikolla 31.8.–6.9. julkaistava uusi videosarja rohkaisee ja innostaa huomioimaan erityisruokavaliota noudattavat läheiset. Ruoka ja tunteet -videoilla Keliakialiitto tuo uudella tavalla esiin yhteisten ruokahetkien merkitystä. Videoilla puhuva ruokapsykologi Satu Eerola kutsuu miettimään, miten jokainen voisi pienillä teoilla ottaa gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevat läheisensä huomioon.

– Ruoka on ihmisen perustarve, mutta samalla hyvin sosiaalinen asia. Ruoka kokoaa ihmisiä yhteen ja sen ympärillä koetaan merkityksellisiä hetkiä. Ruoka liittyy esimerkiksi läheisten tapaamiseen ja se liittyy juhlaan.

Eerolan mukaan ruokaan liittyy paljon opittua. Opimme jo lapsena, mitä ruokahetki merkitsee ja myös sen, miten ruokavalioihin suhtaudutaan.

– Tapana voi olla, että koko perhe istuu monta tuntia yhdessä ruoan äärellä. Tai että syödään yksin kadulla juostessa.

Videosarjassa puhutaan yhteenkuuluvuuden tunteesta ruokailussa. Yhteinen ruokahetki voi olla täyttymys tai pettymys, riippuen siitä, mitä on odottanut. Odotukset voivat olla sekä fyysisiä että sosiaalisia.

– On pettymys, jos nälkäisenä saakin eteensä kylmää ruokaa tai liian pienen annoksen. Pettymys voi olla myös se, että seurueessa erotut muista gluteenittoman ruokavalion takia tai jäät jotain ilman. Syödessä haluamme vahvistaa yhteyttä niihin ihmisiin, joiden kanssa aterioimme. Onneksi aika pienillä teoilla me voimme huomioida myös erityisruokavaliot ja luoda yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Vapaus ilmaista ja valita

Kun ruokaa tehdään yhdessä tai yhteistä hetkeä varten, on arvokasta kysellä ja puhua ruoasta suoraan. Videolla Eerola puhuu mieltymyksistä, jotka selviävät parhaiten kysymällä.

– Myös gluteenittomat ruokamieltymykset muuttuvat ajassa ja iän myötä.

Eerola kannustaa ilmaisemaan ja vuorovaikuttamaan vapaammin ruoka-asioissa. Hän on ruokapsykologi, koska keittiössä ollaan perustarpeen äärellä, ja se tekee hänen mielestään ihmisestä ihanan.

– Ihminen on tarvitseva. Koen, että ruoan äärellä inhimillisyys aukeaa. Keittiössä me kaikki olemme samalla viivalla ja samassa tilassa.

Ennakkotervehdys Ruoka ja tunteet -videosarjan kuvauksista.

Lupa tuntea – Keliakia on yksilöllinen kokemus

Elinikäisen keliakian hyvässä hoidossa on kyse muustakin kuin siitä, että kaikki ruoka on gluteenitonta. Keliakiaa hoidetaan syömällä, ja hyvin usein syömme muiden ihmisten kanssa. Ruokailutilanteissa keliaakikko joutuu selittämään tarkkaa ruokavaliotaan ja kohtaamaan muiden ihmettelevät kysymykset.

Valtakunnallista keliakiaviikkoa vietetään 31.8.-6.9. Keliakiaviikon tunneteema muistuttaa, että kaikilla tunteilla on tarkoituksensa. Huonoja tai vääriä tunteita ei ole. Omien tunteiden tunnistaminen ja hyväksyminen lisäävät hyvinvointia.

Keliakiaviikolla järjestetään ympäri maata Lupa tuntea -keskustelutilaisuuksia, joissa saa kertoa, miltä gluteeniton arki tuntuu ja kuunnella toisten kokemuksia.

Lue lisää keliakiaviikosta!