Keliakiaviikko 31.8.-6.9. - Lupa tuntea

31.8.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Valtakunnallista keliakiaviikkoa vietetään tällä viikolla teemalla Lupa tuntea – Keliakia on yksilöllinen kokemus. Keliakia herättää ruokailutilanteissa monenlaisia tunteita: harmittaa, ilahduttaa tai pelottaa.
Elinikäisen keliakian hyvässä hoidossa on kyse muustakin kuin siitä, että kaikki ruoka on gluteenitonta.

Keliakiaviikko_LupaTuntea

Keliakiaa hoidetaan syömällä, ja hyvin usein syömme muiden ihmisten kanssa. Ruokailutilanteissa keliaakikko joutuu selittämään tarkkaa ruokavaliotaan ja kohtaamaan muiden ihmettelevät kysymykset.

– Keliakiaan liittyvät kokemukset herättävät monenlaisia tunteita. Kyse ei ole yksittäisestä pullapalasta, vaan siitä, että keliaakikko jää toistuvasti ilman syötävää. Keliaakikko miettii, miksi minua ei taaskaan huomioitu. Muiden piittaamattomuus loukkaa. Toisaalta keliaakikot kertovat ilon hetkistä, kun heidän gluteenittomuutensa on muistettu, kertoo projektipäällikkö Eeva Laine Keliakialiitosta.

Keliakiaviikon tunneteema muistuttaa, että kaikilla tunteilla on tarkoituksensa. Huonoja tai vääriä tunteita ei ole. Omien tunteiden tunnistaminen ja hyväksyminen lisäävät hyvinvointia.

– Kannattaa näyttää, kun ilahtuu gluteenittomasta kakusta. Voi myös ilmaista pelkonsa siitä, että tarjottu ruoka ei ole täysin gluteenitonta. Tai ärtymyksensä, kun joutuu kantamaan mukana omia eväitä. Kun rohkaistuu kertomaan tunteistaan, antaa toisille mahdollisuuden ymmärtää itseä paremmin, Laine kannustaa.

Suunnan blogeissa kerrotaan tunteista

Keliakialiiton Suunta-verkkopalvelun blogeissa kerrotaan keliakiaviikolla, miltä gluteeniton elämä tuntuu. Millaisia tunteita arjen kokemukset ja keliakian hoito herättävät? Tule mukaan jakamaan tunteita blogikirjoittajien kanssa! Tunneteemaan liittyvissä kirjoituksissa on tunnisteena #lupatuntea.

Suunnassa on kolme blogia ja iso joukko kirjoittajia. Kriisikakkuja-blogissa kirjoittavat nuoret keliaakikot, Arjen murusia -blogissa eri-ikäisten keliaakikkolasten vanhemmat kertovat perheidensä elämästä ja Viljapellon havinaa -blogissa tarinoidaan moninaisesti gluteenittomasta elämästä.

Keliakiaviikolla järjestetään ympäri maata Lupa tuntea -keskustelutilaisuuksia, joissa saa kertoa, miltä gluteeniton arki tuntuu ja kuunnella toisten kokemuksia. Viikon teemaan liittyvää keskustelua voi seurata myös Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa tunnisteella #lupatuntea.

Lue lisää keliakiaviikosta!