Potilasjärjestöt huolissaan - Keliakialiitto mukana kannanotossa

4.9.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Potilasjärjestöt ovat huolissaan pienituloisten pitkäaikaissairaiden kasvavasta maksutaakasta. Valtion talousarvioesityksessä nostetaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ja samanaikaisesti tehdään tuntuvia leikkauksia lääke- ja matkakorvauksiin. Myös keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvaus on valtiovarainministeriön leikkauslistalla.

Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen verkosto POTKA toteaa tämän päiväisessä kannanotossaan, että leikkaukset uhkaavat pitkittää pienituloisten ja pitkäaikaissairaiden sairauskierrettä sekä välillisesti kasvattaa hoidon kustannuksia niin potilaalle kuin yhteiskunnalle. POTKAn jäsenjärjestöt muistuttavat, että sairastaminen ja siitä aiheutuvat kulut myös lisäävät eriarvoisuutta yhteiskunnassa.

- Asiakasmaksujen nostaminen ja leikkaukset lääke- ja matkakorvauksissa koskettavat myös keliakiaa sairastavia. Lisäksi ruokavaliokorvausta ollaan poistamassa, sanoo Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Keliakialiitto on muistuttanut toistuvasti, että ruokavaliokorvauksen poistaminen on räikeässä ristiriidassa hallitusohjelman terveyttä edistävien tavoitteiden kanssa. Liitto pitää myös epätasa-arvoisena yhteiskunnan tuen poistamista kokonaan yhdeltä potilasryhmältä.

- Keliakialiitto jatkaa vaikuttamistyötä ruokavaliokorvauksen säilyttämiseksi. Korvauksen poistaminen ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon leikkaukset ovat hallitukselta erittäin lyhytnäköistä terveyspolitiikkaa, Kekkonen toteaa.

Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen verkosto POTKA kokoaa yhteen 39 järjestöä ja edustaa yli puolta miljoonaa potilasta. Verkostoa koordinoi sosiaali- ja terveysjärjestöjen kattojärjestö SOSTE. Kannanoton allekirjoittajina ovat ADHD-liitto, Aivoliitto, Aivovammaliitto, Allergia- ja astmaliitto, Autismi- ja Aspergerliitto, Crohn ja Colitis ry, Epilepsialiitto, Hengitysliitto, Invalidiliitto, Kehitysvammaisten Tukiliitto, Keliakialiitto, Kuntoutussäätiö, Kuuloliitto, Kuurojen Liitto, Lihastautiliitto, Luustoliitto, Mielenterveyden Keskusliitto, Muistiliitto, Munuais- ja maksaliitto, Neuroliitto, Näkövammaisten Keskusliitto, Psoriasisliitto, Selkäliitto, Suomen Diabetesliitto, Suomen Kilpirauhasliitto, Suomen Kipu ry, Suomen Nivelyhdistys ry, Suomen Parkinson-liitto, Suomen Polioliitto, Suomen Reumaliitto, Suomen Sydänliitto, Suomen Syöpäpotilaat ry, Suomen tuki- ja liikuntaelinliitto - Suomen Tule ry, Syömishäiriöliitto-SYLI ja Tapaturma- ja sairausinvalidien liitto.