Nanna Puntila jatkaa AOECS:n hallituksessa

14.9.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Nanna Puntila
Nanna Puntila on valittu Euroopan keliakialiittojen kattojärjestö AOECS:n (Association of European Coeliac Societies) hallitukseen järjestön vuosikokouksessa Dublinissa lauantaina 12.9. Keliakialiitossa kansainvälisistä asioista vastaava Puntila on ollut mukana AOECS:n kokouksissa ja erilaisissa työryhmissä vuodesta 1996. Puntila on aiemmin ollut AOECS:n hallituksen jäsen vuosina 2004-2007 ja 2012-2015.

AOECS valvoo keliaakikkojen etuja Euroopan tasolla lisäämällä keliakian ja gluteenittoman ruokavalion tunnettavuutta ja vaikuttamalla gluteenittomia tuotteita koskevaan lainsäädäntöön. Järjestö ylläpitää Euroopan laajuista gluteenittomien tuotteiden merkkijärjestelmää ja auttaa uusia ja pieniä keliakialiittoja toimintansa kehittämisessä. AOECS:ään kuuluu 35 kansallista keliakialiittoa, ja se edustaa yli 300 000 keliaakikkoa Euroopassa.

AOECS:n lauantaisessa kokouksessa päätettiin gluteenittoman tuotteen merkkijärjestelmään liittyvistä asioista, AOECS:n tulevan vuoden budjetista ja toimintasuunnitelmasta.

Kokousta edelsi perjantaina 11.9. seminaaripäivä, jonka aikana keliakiaa lähestyttiin lääketieteen näkökulmasta. Keliakialiiton Hehkuva-projektin projektipäällikkö Eeva Laine luennoi seminaarissa keliakiaa sairastavien henkisen hyvinvoinnin tukemisesta otsikolla Supporting the Psychological and Social Well-being of People with Coeliac Disease. Tutustu esitykseen

Samaan aikaan AOECS:n konferenssin kanssa koolla oli myös Euroopan keliakianuorten (Coeliac Youth of Europe) vuosikokous. Nuorten kokouksessa esiteltiin muun muassa järjestön projektina tuotettua, loppuvuodesta verkossa julkaistavaa keittokirjaa, johon on kerätty gluteenittomia reseptejä Euroopan eri maista.

Lisätietoja konferenssista