Kysely: Kuluttajilla paljon toiveita gluteenittomien tuotteiden saatavuudesta

22.9.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Suuri osa kuluttajista haluaa poimia gluteenittomat tuotteet kaupoissa kootusti yhdestä paikasta selviää Keliakialiiton Länsi-Suomen alueella tekemästä kyselystä. Kyselyn mukaan moni joutuu hankkimaan tarvitsemansa tuotteet useammasta eri kaupasta. Myös kauppojen valikoimat koettiin usein riittämättömäksi. Niin ikään tuotteiden loppuminen kaupoista häiritsi monia kyselyyn vastaajia.

Kyselyyn vastanneilla oli monia perusteita valita kauppa, jossa he asioivat säännöllisesti. Tärkeimpiä olivat kaikkien päivittäistavaraostosten saaminen samasta paikasta, kanta-asiakkuus, gluteenittomien tuotteiden hyvä saatavuus ja valikoima, sijainti lähellä kotia, hinta ja tuotteiden laadukkuus. Yli 80 prosenttia vastaajista ilmoitti käyvänsä päivittäistavaraostoksilla isoissa (45 %) tai keskikokoisissa (36 %) kaupoissa. Silti peräti 61 prosenttia kertoi joutuvansa hakemaan gluteenittomia elintarvikkeita erikseen muusta kaupasta kuin sieltä, josta muut tuotteet hankittiin.

Vastaajista vajaa puolet (44 %) oli kaivannut tuotteita, joita heidän käyttämissään kaupoissa ei ollut saatavilla. Vastauksissa nousivat esiin tuore leipä ja pulla, tietyn merkkiset leipätuotteet, sesonkituotteet, uutuustuotteet ja laajempi valikoima tuoretuotteita. Suurin osa vastaajista ilmoitti käyvänsä kaupassa iltapäivällä (39 %) tai illalla (36 %). Vastauksista käy ilmi, että toisinaan gluteenittomat tuotteet, joita vastaajat olisivat halunneet ostaa, olivat ehtineet loppua. Erityisen usein lopussa olivat gluteeniton tuore leipä, hiutaleet, sämpylät, karjalanpiirakat, näkkileipä, valmisruoat, jauhot, jäätelö ja pakastekala.

Gluteenittomat tuotteet halutaan kaupoissa kootusti samaan paikkaan

Gluteenittomien tuotteiden löytämistä kaupoista sekä merkintöjen löytämistä pakkauksista pidettiin pääasiassa melko helppona. Suurin osa (55 %) vastaajista oli sitä mieltä, että kaupoista on melko helppoa löytää gluteenittomia tuotteita. Gluteenittomien merkintöjen löytämistä pakkauksista piti melko helppona niin ikään reilu puolet (51 %) vastaajista.

Huomattava enemmistö (91 %) vastaajista oli sitä mieltä, että on parempi, että gluteenittomat tuotteet ovat koottuna kaupassa samassa paikassa kuin eri paikoissa (9 %).

Laajempi valikoima ja edullisemmat hinnat

Vastaajilta tuli runsaasti toiveita siitä, millaisia gluteenittomia tuotteita he toivoisivat kaupoista löytyvän. Erityisesti vastaajat toivoivat tuoretta leipää, tuoreita leivonnaisia kuten pullaa ja uutuuksia joita on mainostettu lehdissä. Lisäksi vastauksissa nousi esiin toive edullisemmista hinnoista ja tarjouksista. Myös valikoimia toivottiin laajemmiksi. Gluteenittomat valmisruoat kuten pizzat, pastasalaatit ja jauhelihatuotteet sekä terveellisemmät, esimerkiksi vähäsokeriset ja lisäaineettomat, gluteenittomat tuotteet olisivat vastaajien mukaan tervetulleita.

Keliakialiitto selvitti kesäkuussa liiton jäsenten toiveita gluteenittomien tuotteiden saatavuudesta ruokakaupoista Vaasan, Seinäjoen, Kokkolan ja Härmän alueella. Sähköinen kysely gluteenittomien tuotteiden saatavuudesta lähetettiin Keliakialiiton jäsenrekisterissä olevien sähköpostiosoitteiden perusteella 499 paikalliselle keliakiayhdistyksen jäsenelle ja lisäksi kyselyyn pystyi vastaamaan yhdistysten verkkosivujen kautta.

Kyselyyn vastasi 176 henkeä. Vastausprosentti oli 35. Vastaajista 77 prosenttia oli naisia ja 23 prosenttia miehiä. Vastaajat olivat iältään alle 18-vuotiaista yli 60-vuotiaisiin. Enemmistö kuului ikäryhmään ”50–59 –vuotiaat”.

Lisätietoja:
Sari Pajunen, Keliakialiitto, Länsi-Suomen aluevastaava, lansisuomi(at)keliakialiitto.fi, p. (03) 2541 370