Ruokavaliokorvausta käsiteltiin pitkään sosiaali- ja terveysvaliokunnassa

13.10.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakialiitto oli tänään 13.10. eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kuultavana asiantuntijana liittyen hallituksen budjettiesitykseen keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen poistamisesta. Toiminnanjohtaja Leila Kekkonen perusteli puheenvuorossaan ruokavaliokorvauksen säilyttämistä. Gastroenterologian erikoislääkäri Pekka Collin vastasi valiokunnan jäsenten kysymyksiin.

Kuultavina olivat myös sosiaali- ja terveysministeriön neuvotteleva virkamies Pasi Pajula ja Kelan etuuspäällikkö Mikko Toivanen. Valiokunnan jäsenet esittivät tilaisuudessa paljon kysymyksiä erityisesti ministeriölle, mutta myös Keliakialiitolle. Ruokavaliokorvausasiaa käsiteltiin valiokunnassa lähes tunnin ajan.

- Kuulemistilaisuudessa pääsimme korjaamaan päätöksen taustalla olevan sosiaali- ja terveysministeriön selvitystyön virheitä ja puutteita. Halusimme myös korostaa, etteivät vammaisetuusjärjestelmän rakenteisiin liittyvät muutokset saa olla syynä keliakiaa sairastavien tuen poistamiselle, sanoo Leila Kekkonen

Keliakialiitto toi valiokunnan kuulemisessa esiin keliakian luonnetta autoimmuunisairautena sekä korvauksen poistamisen vaikutuksia yhteiskunnan ja terveydenhuollon kustannuksiin.

- Keskustelussa nousi myös jälleen esille kysymys siitä, voiko keliaakikko koostaa ruokavalionsa ilman gluteenittomia viljatuotteita, Kekkonen hämmästelee.

Keliakialiitto korosti tänään, kuten aiemmissakin kannanotoissaan, että suositusten mukainen gluteeniton ruokavalio perustuu Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuosituksiin, ja tavanomaiset viljavalmisteet tulee korvata gluteenittomilla vaihtoehdoilla

- Keliakiaa sairastavilla tulee olla oikeus syödä gluteenitonta leipää, puuroa, pastaa ja leivonnaisia suositusten mukaisesti. Ruokavalion yksipuolistuminen on terveysriski, Kekkonen toteaa.

Kekkosen mukaan valiokunnan kuulemistilaisuus oli hyvä ja ruokavaliokorvauksen käsittelylle annettiin runsaasti aikaa.

- Saimme tuotua esiin keliaakikoiden näkökulman ja pystyimme vastaamaan kattavasti valiokunnan jäseniä askarruttaviin kysymyksiin.