Ruokavaliokorvauksen poisto eduskunnassa tänään ja perjantaina

11.11.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Eduskunnan täysistunnossa käsitellään keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen poistamista lähetekeskustelussa tänään keskiviikkona 11.11. Asiasta äänestetään perjantaina 13.11.

Hallituksen esityksen mukaan ruokavaliokorvaus poistuu 1.1.2016. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta hyväksyi hallituksen esityksen 3.11. Valiokunta ilmoittaa hyväksyneensä esityksen valtiontalouden tasapainottamiseksi tarvittavien säästöjen aikaansaamiseksi sekä eri sairauksia sairastavien yhdenvertaisuuteen liittyvistä syistä. Valiokunta ei ollut yksimielinen päätöksessään. Kaikki oppositiopuolueiden edustajat jättivät mietintöön vastalauseensa.

Täysistuntoa voi seurata suorana lähetyksenä eduskunnan verkkosivuilla klo 14 alkaen. Ruokavaliokorvausta käsittelevä hallituksen esitys tulee keskusteluun todennäköisesti myöhään iltapäivällä.

Seuraa ruokavaliokorvauksen poistoon liittyvää keskustelua myös Keliakialiiton Facebook-sivulla sekä Twitterissä tunnisteilla #keliakia ja #ruokavaliokorvaus.

Lue lisää ruokavaliokorvauspäätöksen vaiheista Keliakialiiton uutisista
Lue ruokavaliokorvaukseen liittyviä kirjoituksia Keliakialiiton blogista