Eduskunnassa vilkas keskustelu ruokavaliokorvauksen poistosta

12.11.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Eduskunnan täysistunnossa käytiin keskiviikkona 11.11. vilkasta keskustelua ruokavaliokorvauksen lakkauttamisesta. Moni kansanedustaja nosti esiin huolensa siitä, miten erityisesti pienituloiset keliakiaa sairastavat pystyvät hoitamaan sairauttaan ilman yhteiskunnan tukea. Lisäksi moni edustaja totesi, että kyseessä on näennäinen säästölaki, jonka säästöt valuvat nopeasti tyhjiin, ja lopulta yhteiskunnan menot kasvavat.

Keskustelu jatkui lähes tunnin ajan ja siinä käytettiin yhteensä 29 puheenvuoroa. Puheenvuoroja käyttivät Tuula Haatainen (sd), Niilo Keränen (kesk), Merja Mäkisalo-Ropponen (sd), Sari Tanus (kd), Anneli Kiljunen (sd), Katja Taimela (sd), Kristiina Salonen (sd), Maria Tolppanen (ps), Tiina Elovaara (ps), Mikko Kärnä (kesk) ja Kaj Turunen (ps).

Kansanedustaja Niilo Keränen perusteli korvauksen poistoa sillä, että se on sairauksia eriarvoistava. Keränen vertasi gluteenittomien tuotteiden korvattavuutta siihen, ettei muun muassa kihdin ja sepelvaltimotaudinkaan edellyttämiä ruokavalioita korvata.

- Ehkä myöhemmin, parempina aikoina, voisi luoda ruokavaliota vaativille sairauksille vammaiskorvausjärjestelmään oman erityiskorvausluokan, Keränen pohti.

Myös Tiina Elovaara ja Maria Tolppanen toivoivat, että korvauksen poisto olisi vain väliaikainen, ja se voitaisiin taloudellisen tilanteen korjaannuttua palauttaa.

"Korvauksen poisto lisää yhteiskunnan kustannuksia"

Merja Mäkisalo-Ropponen ilmaisi puheenvuoroissaan huolensa erityisesti korvauksen poiston terveystaloudellisista vaikutuksista.

-Erityisesti moni ikäihminen ei hae toimeentulotukea vaan tinkii ennemmin ruoasta tai lääkkeistä. Keliakiaa sairastavan ruokavalio ilman gluteenittomia tuotteita on kovin suppea. Lipsuminen taas on terveydelle kohtalokasta. Ministeri Hanna Mäntylän mukaan kyseessä on pelkkä säästölaki. Säästöt kuitenkin valuvat tyhjiin heti, jos pienikin osa keliaakikoista luopuu gluteenittomuudesta, koska terveydenhuollon kustannukset kasvavat. Miksi hallitus ei ole esitystä tehdessään laskenut vaihtoehtoiskustannuksia? Terveystaloustieteellisiä menetelmiä tähän on. Tämä lakiesitys kasvattaa erittäin suurella riskillä yhteiskunnan kustannuksia, Mäkisalo-Ropponen totesi.

Myös Sari Tanus korosti hallituksen esityksen terveydenhuoltoon siirtämää hintalappua.

- Tutkimukset ja keliakian lisäsairaudet kuten osteoporoosi ja jopa ohutsuolen syöpä lisääntyvät. Operaatioiden määrä terveydenhuollossa lisääntyy. Korvauksen poiston aiheuttama säästö, alle kymmenen miljoonaa euroa, on siinä hurahtanut nopeasti. Ei kannata säästää sieltä, mistä tulee lisäkustannuksia.

Tanus sanoi vetoavansa lääkärinä hallitukseen myös inhimillistä kärsimystä ajatellen. Eduskunnan keliakiaverkoston puheenjohtaja Anneli Kiljunen muistutti, että esitys korvauksen poistosta on rajusti ristiriidassa hallituksen terveyden edistämiseen tähtäävän kärkihankkeen kanssa.

Kristiina Salonen ja Tuula Haatainen nostivat puheenvuoroissaan esiin keliakian ruokavaliohoidon tehokkuuden. He totesivat, että mitä varhaisemmassa vaiheessa sairauksien etenemistä voidaan ehkäistä, sitä edullisemmaksi mutta myös inhimillisemmäksi hoito tulee.

- Diabeetikko käyttää insuliinia ja korkeasta verenpaineesta kärsivä saa tabletin. Ruoka on keliakiaa sairastavan ainoa lääke. Miksi kiistämme keliakian vakavuuden etenkin kun tiedämme, mitä se aiheuttaa hoitamattomana, ja kuinka kalliiksi se sitten tulee, Salonen kysyi.

"Kyse ei ole vain leivästä tai pullasta"

Kiivainta keskustelua täysistunnossa aiheuttivat edustaja Maria Tolppasen näkemykset keliakian hoidosta. Tolppanen sanoi ensimmäisessä puheenvuorossaan, että keliaakikoiden kannattaa ryhtyä leipomaan, mikäli heillä ei ole varaa ostaa kaupasta gluteenittomia valmistuotteita.

- Jos gluteeniton jauhokilo maksaa 50 senttiä tavanomaista enemmän, se ei kaada kenenkään taloutta. Eikä ihminen tarvitse pullaa, Tolppanen totesi.

Anneli Kiljunen oikoi Tolppasen käsitystä gluteenittomien tuotteiden hinnoista.

- Gluteenittoman jauhokilon hinta voi olla kuusi euroa, kun taas kilo vehnäjauhoja maksaa 70 senttiä. Hintaero on yhdeksänkertainen. Lisäksi gluteenia on kaikkialla. Gluteeniton ruokavalio aiheuttaa keliaakikolle noin 70 euron ylimääräisen kustannuksen kuukaudessa. Kyse ei ole vain leivästä tai pullasta. Ruoka on osa meidän jokaisen hyvinvointia, terveyttä ja päivittäistä arkea.

Myös muut edustajat moittivat Tolppasen puheenvuoroja asiantuntemattomiksi, loukkaaviksi ja keliakiaa sairautena vähätteleviksi.

Moni kansanedustaja viittasi lähetekeskustelussa ruokavaliokorvauksen poistosta kesän ja syksyn aikana käytyyn, poikkeuksellisen vilkkaaseen keskusteluun. Edustajat totesivat saaneensa aiheesta erityisen paljon palautetta. Moni myönsi, että ruokavaliokorvauksen poisto on ”harvinaisen inhottava” säästökohde.

Hallituksen esityksestä, joka sisältää ruokavaliokorvauksen poistumisen 1.1.2016 alkaen, äänestetään perjantaina 13.11. Täysistunto alkaa klo 13 ja sitä voi seurata suorana eduskunnan verkkosivuilta.

Keskiviikkona 11.11. käyty lähetekeskustelu on katsottavissa tallenteena. Ruokavaliokorvausta käsittelevä asiakohta alkaa ajassa 01:17:06.

Lue lisää ruokavaliokorvauspäätöksen vaiheista Keliakialiiton uutisista
Lue ruokavaliokorvaukseen liittyviä kirjoituksia Keliakialiiton blogista