Ruokavaliokorvaus poistuu ensi vuoden alussa

20.11.2015 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Eduskunta äänesti tänään täysistunnossa keliakiaa sairastavien ruokavaliokorvauksen poistamisen puolesta äänin 103–59. 37 kansanedustajaa oli poissa äänestyksestä. Äänestystä edelsi 11.11. käyty lähetekeskustelu, jossa korvauksen poistamisesta käytiin vilkasta keskustelua. Asian toisessa käsittelyssä 18.11. Eduskunnan keliakiaverkoston puheenjohtaja, kansanedustaja Anneli Kiljunen (sd) teki hallituksen esitykseen hylkäysesityksen, joka tänään äänestettiin kumoon. Ruokavaliokorvaus poistuu 1.1.2016.

Ruokavaliokorvausta on maksettu keliakiaa sairastaville vuodesta 2002 alkaen. Korvaus on kattanut vain pienen osan gluteenittoman ruokavaliohoidon aiheuttamista lisäkustannuksista. Vuonna 2014 tehdyn hintaselvityksen mukaan gluteeniton ruokavalio aiheuttaa keliakiaa sairastavalle ylimääräisiä kustannuksia 68 euroa kuukaudessa. Gluteenittomat elintarvikkeet ovat jopa yhdeksän kertaa tavanomaisia elintarvikkeita kalliimpia.

Hallitus julkaisi toukokuussa 2015 hallitusohjelman, johon ruokavaliokorvauksen poistaminen sisältyi. Korvauksen poisto säilyi edelleen mukana hallituksen syyskuussa antamassa vuoden 2016 budjettiesityksessä. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta hyväksyi hallituksen esityksen marraskuussa.

Valiokunta ilmoitti hyväksyneensä esityksen valtiontalouden tasapainottamiseksi tarvittavien säästöjen aikaansaamiseksi sekä eri sairauksia sairastavien yhdenvertaisuuteen liittyvistä syistä. Valiokunta ei ollut yksimielinen päätöksessään. Kaikki oppositiopuolueiden edustajat jättivät mietintöön vastalauseensa.

- Korvauksen poistosta saadut säästöt hupenevat nopeasti, kun kustannukset siirtyvät terveydenhuollon maksettavaksi. Hallitusohjelman yhtenä kärkihankkeena on terveyden edistäminen ja eriarvoisuuden vähentäminen. Ruokavaliokorvauksen poistaminen on täysin ristiriidassa näiden tavoitteiden kanssa, toteaa Keliakialiiton puheenjohtaja Inkeri Kerola.

Keliakialiitto ryhtyy ajamaan korvauksen palauttamista

- Päätös koskee kipeimmin pienituloisia, kuten opiskelijoita, pienellä eläkkeellä eläviä ja työttömiä. Heille tämä on toimeentulokysymys, sanoo Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Keliakialiitosta halutaan muistuttaa, etteivät keliakiaa sairastavat ryhtyisi rahapulassakaan lipsumaan gluteenittomasta ruokavaliosta. Keliakia on autoimmuunisairaus, jonka ainoa hoito on ehdoton gluteeniton ruokavalio. Pienikin määrä gluteenia vahingoittaa keliaakikoiden elimistöä vakavasti.

Keliakialiitto ryhtyy ajamaan korvauksen palauttamista takaisin.

- Valmistelutyö seuraavia eduskuntavaaleja silmällä pitäen aloitetaan välittömästi, kertoo Kekkonen.

Puheenjohtaja Kerola kiittää keliaakikoita ruokavaliokorvauksen eteen tehdystä vaikuttamistyöstä.

- Keliakialiiton jäsenet ovat toimineet erittäin aktiivisesti tässä asiassa. Olemme saaneet paljon myönteistä palautetta kansanedustajilta ja päättäjiltä. Valitettavasti liiton ja keliaakikoiden ponnistelut esityksen muuttamiseksi eivät auttaneet. Työ keliaakikoiden hyvinvoinnin edistämiseksi kuitenkin jatkuu ja tehostuu entisestään, Kerola linjaa.

Keliakiaa sairastaa Suomessa viimeisimpien tutkimustulosten mukaan 2 % väestöstä eli yli 100 000 henkilöä. Keliakia on vahvasti alidiagnosoitu sairaus. Vasta kolmannes keliaakikoista, eli noin 30 000 henkilöä on saanut diagnoosin.

Äänestystulos eduskunnassa

Lue lisää ruokavaliokorvauspäätöksen vaiheista Keliakialiiton uutisista
Lue ruokavaliokorvaukseen liittyviä kirjoituksia Keliakialiiton blogista