Suunta-verkkopalvelussa jo 33 000 käyntiä

26.4.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Suunta
Keliakialiiton gluteenittoman hyvinvoinnin verkkopalvelu Suunta täytti 16.4.2016 vuoden. Ensimmäisen vuotensa aikana Suunta keräsi yli 33 000 käyntikertaa.

Suunta on palvelu, joka tukee gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien hyvinvointia. Suunnassa on vertaisten kirjoittamia tarinoita ja blogeja, psykologin näkökulmia, itse tehtäviä pohdintaharjoituksia sekä puhuttelevia sarjakuvia ja videoita.

Ensimmäisen toimintavuoden aikana Suunnassa on julkaistu uusina aineistoina gluteenitonta ruokavaliota noudattavien läheisiä puhutteleva Ruoka ja tunteet -videosarja sekä uusi Omakuva-harjoitus, joka auttaa huomaamaan itsessä tapahtuneen muutoksen sekä tekemään näkyväksi omat voimavarat ja mahdollisuudet erityisruokavalion kanssa elettäessä.

Vertaisyhteisöt tukevat arjessa

Suunnan blogiyhteisössä erilaisissa elämäntilanteissa olevat kirjoittajat jakavat ajatuksiaan gluteenittomasta elämästä. Henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin teemat puhuttavat myös Facebookin Gluteeniton suunta -ryhmässä.

- Suunnan myötä olemme onnistuneet luomaan yhteisöjä, joissa kävijät voivat jakaa tunteitaan ja kokemuksiaan gluteenittomasta arjesta. Esimerkiksi Suunnan blogikirjoituksia ei välillä voi lukea liikuttumatta. Kirjoituksissa välittyvät koskettavalla tavalla gluteenittoman arjen ilot ja kipupisteet, jotka moni tunnistaa, projektipäällikkö Eeva Laine kertoo.

Suunta tuotettiin osana Keliakialiiton Hehkuva-projektia, joka päättyy huhtikuun lopussa. Keliakiaa sairastavien henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin kysymyksiin keskittynyt nelivuotinen projekti toimi Raha-automaattiyhdistyksen rahoituksella.

Henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin teemat säilyvät jatkossakin tärkeänä osana keliakiajärjestön toimintaa. Suunta-verkkopalvelun ja Facebookin Gluteeniton suunta -ryhmän lisäksi teema näkyy esimerkiksi keskustelutilaisuuksissa, joita keliakiayhdistysten vapaaehtoiset järjestävät eri puolilla Suomea.