Pohjoismaiden ja Baltian keliakialiitot koolla Tampereella

12.5.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Keliakialiitto isännöi tänään 12.5. ja huomenna 13.5. Tampereella järjestettävää, vuotuista Pohjoismaiden ja Baltian maiden keliakiajärjestöjen kokousta. Tänä vuonna kokoukseen osallistuvat Suomen lisäksi Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia ja uutena tulokkaana Islanti.

Kokouspäivien aikana on tarkoitus keskustella keliakiaa ja gluteenittomuutta koskevista linjauksista kuten gluteenittomien tuotteiden merkinnöistä tuotteissa sekä ravintoloissa ja kahviloissa. Lisäksi osallistujamaiden edustajat vaihtavat kokemuksia ja hyviä käytäntöjä, jotka edistävät keliakiaa sairastavien ja muiden gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien hyvinvointia.

- Meillä kaikilla on yhteinen päämäärä, varmistaa keliakiaa sairastaville mahdollisimman hyvä elämä. Ajatusten ja kokemusten vaihto eri maiden kesken tukee työtämme. Erityisen iloinen olen siitä, että Islannin keliakialiitto on nyt liittynyt joukkoomme, toteaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.

Kokouksen rahoittavat Pohjoismainen hyvinvointikeskus ja AOECS sekä osallistuvat liitot.