Euroopassa on yli 6 miljoonaa keliaakikkoa ilman diagnoosia

16.5.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Keliakiapäivä2016

Suomessa keliakiaa sairastavia arvioidaan olevan yli 100 000, mutta diagnosoituja keliaakikkoja on vain noin 37 000. Valtaosa keliakiaa sairastavista ei siis tiedä sairastavansa elinikäistä autoimmuunisairautta.
Keliakia on vahvasti alidiagnosoitu sairaus Euroopassa. Tutkimusten mukaan 1–2 prosenttia väestöstä sairastaa keliakiaa, mutta valtaosa heistä on ilman diagnoosia. Euroopassa keliakiaa sairastavia on lähes 7 miljoonaa, mutta tällä hetkellä heistä vasta 12–15 prosentilla on diagnoosi.

Keliakian diagnoosiviive on Euroopassa ensimmäisten oireiden alkamisen jälkeen yli 10 vuotta. Suomessa diagnoosiviive on keskimäärin 3 vuotta. Jos keliakia jää diagnosoimatta ja keliakiaa tietämättään sairastava henkilö jatkaa gluteenipitoisella ruokavaliolla, hänelle voi kehittyä erilaisia vakavia terveysongelmia, kuten osteoporoosi, anemia ja pahimmassa tapauksessa jopa ohutsuolen syöpä.

Nopea ja oikea diagnoosi tarpeen

Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan ”kaikilla on oikeus parhaimpaan saavutettavaan terveyteen”. Keliakiaa sairastavien kohdalla ensimmäinen, tärkeä askel tähän on keliakiadiagnoosin saaminen. Toukokuun 16. päivänä Euroopan keliakialiittojen kattojärjestö The Association Of European Coeliac Societies (AOECS) ja sen jäsenjärjestöt viettävät Maailman keliakiapäivää. Päivän tavoitteena on lisätä tietoisuutta diagnosoimattomasta keliakiasta

AOECS:n puheenjohtajan Tunde Koltain mielestä oikeanlainen ja nopea sairauden määritys on kroonisesta sairautta, kuten keliakiaa, sairastavan ihmisen ihmisoikeus.

- Kaikilla eurooppalaisilla tulisi olla mahdollisuus päästä nopeasti luotettaviin keliakiatesteihin heti, kun ensimmäiset oireet ilmaantuvat. Hoitamattomasta keliakiasta voi seurata osteoporoosia, masennusta, hedelmättömyyttä, toistuvia keskenmenoja ja jopa syöpäsairauksia. Siksi keliaakikon on tärkeää aloittaa gluteeniton ruokavalio mahdollisimman nopeasti diagnoosin saatuaan, Koltain toteaa.

Keliakia on vehnän, ohran ja rukiin sisältämän gluteenin aiheuttama elinikäinen autoimmuunisairaus, jonka ainoa hoitomuoto on gluteeniton ruokavalio.

Jos epäilet sairastavasi keliakiaa tai saat gluteenista oireita, käänny lääkärin puoleen. Gluteenitonta ruokavaliota ei pidä aloittaa ennen kuin keliakian mahdollisuus on selvitetty.

Lisätietoja keliakiasta ja gluteenittomasta ruokavaliosta:

Keliakialiiton ravitsemusasiantuntija Sanna Arnala, p. (03) 2541 326 tai sanna.arnala(at)keliakialiitto.fi

Keliakialiitto

AOECS