Inkeri Kerola jatkaa Keliakialiiton puheenjohtajana

21.5.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
InkeriKerola_puheenjohtaja
Inkeri Kerola valittiin jatkamaan Keliakialiiton puheenjohtajana kaudella 2017-2018.

Palkitut vapaaehtoiset
Liittokokouksessa palkittiin pitkään vapaaehtoistyötä tehneitä kultaisilla ansiomerkeillä.
KM Inkeri Kerola valittiin 21.5. Keliakialiiton 40-vuotisjuhlaliittokokouksessa jatkamaan järjestön puheenjohtajana toimikaudella 2017–2018. Raahelainen Kerola on toiminut Keliakialiiton puheenjohtajana vuodesta 2013 alkaen.

Liittohallitukseen valittiin uutena jäsenenä vuosille 2017–2018 sosionomi Sini Hölttä Kemistä ja uudeksi yleisvarajäseneksi toiminnanjohtaja Kati Kiljunen Porista. Erovuoroisista liittohallituksen jäsenistä uudelleen valittiin apteekkari (eläk.) Pekka Sedig Vaasasta, veturinkuljettaja (eläk.) Tauno Siltanen Tampereelta, erikoislääkäri (eläk.) Päivi Valkeinen Varkaudesta.

Liittokokouksessa palkittiin ansiomerkeillä sekä ansioituneita vapaaehtoisia että merkittäviä keliakiatutkijoita.

Kultaisella ansiomerkillä palkittiin vapaaehtoistyöstä Eija Aaltonen Pyhtäältä, Paula Ala-Lahti Ilmajoelta, Tarja Karjalainen Kajaanista, Anu-Maria Laitinen Tampereelta, Hannu Ruokolainen Joensuusta ja Jarmo Virtanen Oulusta.

Kaikki kultaisen ansiomerkin saaneet vapaaehtoiset ovat toimineet Keliakialiiton hallituksessa pitkään, ja suurin osa myös oman keliakiayhdistyksensä puheenjohtajana.

- Ilman vapaaehtoisia ei olisi järjestötyötä, kiitti Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen palkittuja.

Kultainen ansiomerkki annettiin lisäksi tamperelaiselle sisätautiopin professori, gastroenterologi Katri Kaukiselle sekä helsinkiläiselle lasten gastroenterologian emeritusprofessori Erkki Savilahdelle. Hopeisen ansiomerkin saivat lastenlääkärit, dosentti, lastentautien vastuualuejohtaja Marja-Leena Lähdeaho ja dosentti Kalle Kurppa Tampereelta.

- Meillä Suomessa keliakiatutkimus on maailman huippua. Tämä ei olisi mahdollista ilman suurella palolla keliakiatutkimukselle omistautuvia henkilöitä, Kekkonen totesi.

Kokouksessa kuultiin eri vuosikymmenillä diagnoosinsa saaneiden keliaakikoiden ajatuksia sairaudesta ja sen kanssa elämisestä. Liiton toimihenkilöt esittelivät vuonna 2015 päättyneen, edellisen strategiakauden aikaansaannoksia. Lisäksi kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2015 vuosikertomus ja tilinpäätös sekä vuoden 2017 toimintasuunnitelma ja talousarvio. Järjestön jäsenmaksu säilyy vuonna 2017 ennallaan, 25 eurossa.