10 + 1 vinkkiä gluteenittomaan grillaukseen

23.6.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)

Tarkkuus on tärkeää grillaushommissa, kun paikalla on gluteenitonta ruokavaliota noudattavia. Laillistettu ravitsemusterapeutti Henna Lehikoinen ja tuoteasiantuntija Marjo Jokinen Keliakialiitosta antavat vinkit keliaakikoiden ja muiden gluteenitonta ruokavaliota noudattavien huomioimiseen kesän grillijuhlissa.

vartaat

1. Monet tavanomaiset grillituotteet ovat gluteenittomia; ruokamakkarat, pihvit, kala, maissi, herkkusienet, tomaatit ja mitä muuta nyt yleensä grilliin onkaan tapana laittaa.

2. Kannattaa kiinnittää huomio siihen, mitä tarjotaan grilliruoan kaverina. Jos on pastasalaattia, niin onhan pasta gluteenitonta? Tarkistetaan myös salaatinkastikkeiden gluteenittomuus. Kasvis-, riisi- ja perunasalaatit sopivat keliaakikoille, kunhan valmistuksessa ollaan huolellisia. Kaupasta saa myös valmiita gluteenittomia vaihtoehtoja.

3. Helppoja grilliruokia, vaikka isommallekin porukalle, ovat esimerkiksi muurinpohjapannulla tehtävä gluteeniton paella tai wokit, joko riisipohjaisena tai riisinuudeleita käyttäen. Kala savustuspussissa tai loimuttaen on aina turvallinen vaihtoehto.

4. Marinadien ja mausteseosten gluteenittomuus pitää tarkistaa. Soijakastike sopii monivaiheisen valmistusprosessinsa ansioista keliaakikoille, vaikka raaka-aineena onkin vehnä. Markkinoilta löytyy myös täysin vehnättömiä soijakastikkeita.

5. Useimmat sinapit ja ketsupit sopivat keliaakikoille.

6. Huolehditaan siitä, että grillin parilan tai ritilän kautta ei siirry gluteenia gluteenittomaan annokseen, jos parilalla on paahdettu vaikkapa leipää. Myös erilaisten ottimien ja lastojen puhtaudesta tulee pitää huoli.

7. Jos menyyssä on jokin gluteenia sisältävä ruoka, grillataan ensin gluteenittomat ja lopuksi gluteenia sisältävä

8. Mitä grilliruoan kanssa juodaan? Alkoholia sisältävistä juomista oluen sijasta tarjotaan keliaakikoille gluteenitonta olutta, mutta kumulatiivisen gluteenin saannin välttämiseksi gluteenitonta ohrapohjaista enintään kaksi 0,33 l pulloa/tölkkiä tai yksi 0,5 l tölkki. Muissa gluteenittomissa oluissa, joissa on raaka-aineena esimerkiksi tattari tai hirssi, ei ole käyttörajoitusta. Siiderit, lonkerot, viinit ym. sopivat.

9. Onko tarjolla leipää, entä keliaakikolle gluteeniton leipä? Tarjotaan eri lautasilta oman rasvan kera.

10. Onhan myös mahdollinen jälkiruoka gluteeniton? Esimerkiksi raikas kesäkakku pavlova sopii sellaisenaan myös keliaakikoille

+ 1. Muurinpohjaletut ovat yksi kesän suosikkijälkiruoka. Keliaakikon muurinpohjanpannun täytyy olla puhdas tai sitten voi käyttää erillistä valurautapannua. Myös taikinan tulee tietysti olla gluteeniton. Hilloa ei saa laittaa gluteenittomalle letulle samalla lusikalla, jolla on levitetty hilloa tavalliselle letulle, koska silloin gluteenia voi kulkeutua keliaakikon lettuun.

Resepti: Gluteenittomat letut ja pannukakku

Kuva: Sami Helenius