Gluteeniton elämä puhuttelee monia - messut Tampereella 25.-26.11.

11.11.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Messut2016
Tampereella 25.–26.11. järjestettäville Gluteeniton elämä -messuille odotetaan noin 4 000 kävijää. Tämä ei ole ihme, sillä viime vuosien tutkimusten (mm. Nielsen – Sentive Eaters -raportti, syksy 2016 ja THL:n Suomalaisen aikuisväestön terveyskäyttäytyminen ja terveys -tutkimus, kevät 2014) mukaan jopa viisi prosenttia suomalaisista noudattaa tai pyrkii noudattamaan gluteenitonta ruokavaliota.

Keliakiamessuista Gluteeniton elämä -messuiksi nimensä muuttanut tapahtuma haluaa vastata tähän kiinnostukseen. Keliakialiiton jo viidettä kertaa järjestämään messutapahtumaan on tulossa yli 50 näytteilleasettajaa, jotka ovat muun muassa gluteenittomien tuotteiden tuotevalmistajia, maahantuojia ja kaupan edustajia.

Messuohjelma koostuu asiantuntijaluennoista, paneelikeskusteluista ja kokkausnäytöksistä sekä julkistuksista ja palkitsemisista.

Huippuluennoitsijoita ja arjen kokemuksia

Perjantaina 25.11. messuilla luennoi muun muassa Tampereen yliopiston professori Katri Kaukinen otsikolla Keliakiaa vai gluteeniherkkyyttä. Perjantaina myös julkistetaan Vuoden 2016 gluteeniton tuote, Vuoden 2016 gluteeniton yritys/palvelu sekä Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon saaja.

Perjantain paneelikeskustelussa kohtaavat kaupan ja tuottajien edustajat sekä gluteenitonta ruokavaliota noudattavat kuluttajat. Keskusteluun osallistuvat keliaakikoiden ja yrittäjien lisäksi SOK:n ja Ruokakesko Oy:n edustajat.

Lauantaina 26.11. kuullaan muun muassa ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholmin luento otsikolla Terveyttä ruokavaliosta tai superruoista? Iltapäivän paneelissa keliaakikot ja muista syistä gluteenitonta ruokavaliota noudattavat keskustelevat gluteenittomasta elämästä ja ruokavalioiden erilaisista taustoista.

- Gluteenittoman ruokapöydän ääressä on nykyään paljon ihmisiä myös muusta syystä kuin keliakian vuoksi. Moni saa sairautensa oireisiin apua gluteenittomasta ruoasta, kertoo paneelia juontava Eeva Laine Keliakialiitosta.

Paneelissa on mukana keliaakikoiden lisäksi muun nuassa vilja-allergian ja ärtyvän suolen oireyhtymän vuoksi gluteenitonta ruokavaliota noudattavat keskustelijat.

”Kerrankin kaikki on gluteenitonta”

Tämän vuoden messuilla on ensimmäistä kertaa ohjelmassa myös kokkausnäytöksiä. Tampere-talon uuteen Maestro-auditorioon rakennetaan messujen lauantaipäivän ajaksi gluteeniton keittiö, jossa kokataan neljässä eri näytöksessä helppotekoisia ja herkullisia leivonnaisia ja tarjottavia ja annetaan hyödyllisiä vinkkejä gluteenittomaan arkeen.

Messuilla ovat esillä myös gluteenitonta ruokavaliota noudattavien henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin teemat. Lapsiperheille on messuilla omaa ohjelmaansa, ja koko Tampere-talo kahviloineen ja ravintoloineen toimii messujen ajan gluteenittomasti.

- Messut ovat ainutlaatuinen tilaisuus meille gluteenitonta arkea eläville, sillä kerrankin kaikki on gluteenitonta. Tarjolla on tietoa, elämyksiä ja runsaasti tuotteita, kertoo messupäällikkö Marjo Jokinen.

Lue kaikki Gluteeniton elämä -messuista!