Vuoden gluteeniton yritys on Virtasalmen Viljatuote

25.11.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
vuodengluteenitonyritys2016
Virtasalmen Viljatuote on valittu yksimielisesti Vuoden 2016 gluteenittomaksi yritykseksi. Keliakialiiton järjestämään kilpailuun tuli kahdeksan ehdotusta, joista suurin osa oli leipomoita eri puolilta Suomea. Virtasalmen Viljatuote on perheyritys, joka on toiminut alalla jo 20 vuotta. Yrityksen perusajatuksena on tarjota turvallisia, kotimaiseen työhön pohjautuvia gluteenittomia tuotteita.

Virtasalmen Viljatuotteen tuotevalikoimaan kuuluu 32 myllytuotetta, jotka eivät sisällä säilöntä- eivätkä lisäaineita tai vehnätärkkelystä. Laaja tuotevalikoima on valintaraadin mukaan osoitus yrityksen innovatiivisuudesta ja jatkuvasta tuotekehityksestä.

Viime aikoina yritys on panostanut erityisesti valmiisiin jauhoseoksiin, joita on tällä hetkellä seitsemän. Tuotevalikoimaa kehitettäessä yritys huomioi myös tuotteiden terveellisyyden, mistä esimerkkejä ovat muun muassa tattarilese, gluteeniton mustikkamysli ja nokkoslettujauhoseos, raati kiittää.

Uudet myyntikanavat hakusessa

- Yli 20 vuotta jatkunut työ gluteenittomien tuotteiden parissa huipentuu tähän valintaan. Kohotimme työporukoiden kanssa maljan tämän kunniaksi, iloitsee Virtasalmen Viljatuotteen toimitusjohtaja Petri Karjalainen.

Karjalaisen mukaan Virtasalmen Viljatuotteen gluteenittoman tuotannon painopiste on aidoissa raaka-aineissa ja säilöntä- ja lisäaineettomuudessa. Lisäksi yritys satsaa suomalaiseen työhön ja innovatiiviseen tuotekehitykseen.

- Nyt etsimme tuotteillemme jatkuvasti lisää myyntikanavia. Nettikauppa ja isommat pakkauskoot tuntuvat kiinnostavan asiakkaitamme.

Valtaosalla tuotteista Gluteenittoman tuotteen merkki

Virtasalmen Viljatuotteen tuotteita saa valtakunnallisesti toimivien vähittäiskauppaketjujen suurista myymälöistä ympäri Suomen, ja myös joistakin pienemmistä liikkeistä. Yritys toimittaa raaka-aineita useille gluteenittomia tuotteita valmistaville leipomoille. Lisäksi yrityksen tuotteita voi ostaa tilalta suoramyynnistä ja yrityksen omasta verkkokaupasta. Valtaosalla tuotteista on Keliakialiiton myöntämä Gluteenittoman tuotteen merkki.

Virtasalmen Viljatuote työllistää seitsemän henkilöä ja toimii Virtasalmella Etelä-Savossa.

Vuoden gluteeniton palvelu/yritys-kilpailussa ehdokkaita vertailtaessa kiinnitetään huomio yrityksen innovatiivisuuteen, tuotteiden turvallisuuteen ja laatuun, tuotekehittelyyn, tuotevalikoiman monipuolisuuteen, hinnoitteluun sekä palvelun saatavuuteen ja asiakaspalveluun.

Keliakialiitto järjestää vuosittain kilpailun, jossa etsitään vuorovuosin Vuoden gluteenitonta yritystä tai palvelua ja Vuoden gluteenitonta tuotetta. Kilpailun tavoitteena on kannustaa yrityksiä kehittämään uusia tuotteita ja palveluita gluteenitonta ruokavaliota noudattaville asiakkaille. Tänä vuonna päätettiin valita sekä Vuoden gluteeniton yritys, että Vuoden gluteeniton tuote.