Helka Tukiaiselle Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto

25.11.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
vapaehtoistoiminnantunnustus
Helka Tukiainen
Keliakialiitto on myöntänyt Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon joensuulaiselle kotileipurille ja bloggaajalle Helka Tukiaiselle. Keliakialiitto myöntää tunnustuspalkinnon vuosittain aktiiviselle vapaaehtoistoimijalle, joka on merkittävällä ja esimerkillisellä tavalla tehnyt työtä keliaakikkojen ja muiden gluteenitonta ruokavaliota noudattavien henkilöiden hyvinvoinnin edistämiseksi.

Tunnustuspalkinnon saajaksi ehdotettiin tänä vuonna yhteensä viittä eri henkilöä. Valinnan tehneen raadin mukaan kaikki ehdotetut henkilöt ovat tehneet merkittävää vapaaehtoistyötä. Tunnustuspalkinnon myöntämistä Tukiaiselle raati perusteli seuraavilla huomioilla:

”Tukiainen on erittäin laajasti verkostoitunut ja toimii monipuolisesti erilaisissa viestintäkanavissa. Hän toimii laajasti kaikkien suomalaisten hyväksi, maantieteellisesti sijainnista riippumatta. Tukiainen käyttää selvästi hyvin paljon aikaansa keliaakikkojen hyväksi. Blogissaan hän julkaisee 1–2 postausta viikossa. Blogissa on mukavan paljon kuvia ja hyvin seikkaperäiset valmistusohjeet. Facebookin Keliakia-ryhmä on toimiva ja hyvä.”

Tukiaista tunnustuspalkinnon saajaksi kiittelivät hänen myönteistä ja lämmintä läsnäoloaan sosiaalisessa mediassa, hänen hyödyllisiä leivontaohjeitaan, aina uusia reseptejä ja hyviä vinkkejä, joita hän jakaa sekä blogissaan että Facebookissa ja Instagramissa. Moni mainitsi arvokkaaksi asiaksi Tukiaisen empaattisen tavan kannustaa ja tukea muita keliakian hoidossa ja ruokavalioon liittyvissä kysymyksissä.

- Monikaan meistä ei Helkaa henkilökohtaisesti tunne, mutta meille monille hän on ihminen, jonka puoleen on helppo kääntyä, kun jokin asia kaikertaa ja mietityttää sairautemme hoidossa, eräs Tukiaista tunnustuksen saajaksi ehdottanut kuvaili.

Kokkikerhon vetäjälle kunniamaninta

Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinnon kunniamaininta myönnettiin Porin Seudun Keliakiayhdistyksessä toimivalle Amanda Haavalle. Haapa vastaa joka toinen viikko järjestettävän, 6-12 -vuotiaille suunnatun leivontakerhon vetämisestä Porissa. Hän on aktiivisella otteellaan innostanut ja kannustanut perheiden pienempiä keliaakikkoja yhdessä tekemiseen. Haapa on verkostoitunut ja saanut eri gluteenittomien tuotteiden tuottajien tuen. Kevään leivontakerhosta työstettiin reseptivihkonen.

Valinnan tehnyt raati kiittää Haapaa aloitteellisuudesta ja aktiivisuudesta. Lasten leivontakerho on raadin mukaan esimerkillistä ja uudenlaista yhdistystoimintaa.

”Se on monella tapaa erittäin tärkeää, sieltä voi myös kasvaa tulevia yhdistystoimijoita. Idea on myös helposti monistettavissa muiden yhdistysten käyttöön”, raadin lausunnossa todetaan.