Vuoden keliakiatutkijaksi LT Kaisa Hervonen

26.11.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
Kaisa_Hervonen
Keliakialiitto on valinnut Vuoden keliakiatutkijaksi LT, ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Kaisa Hervosen.

Hervonen on syntynyt Tampereella ja hän on suorittanut lääketieteen lisensiaatin tutkinnon Tampereen yliopistossa. Hän väitteli tohtoriksi vuonna 2004 ihokeliakian liitännäissairauksista ja taudin esiintymisestä perheissä. Sittemmin hän valmistui ihotautien ja allergologian erikoislääkäriksi ja on työskennellyt siitä lähtien Tampereen yliopistollisessa sairaalassa

Hervonen vastaa työssään erityisesti rakkulatautien kuten ihokeliakian hoidosta. Viimeisen 10 vuoden ajan hän on myös toiminut Tampereen yliopistossa Lääketieteen yksikössä kliinisenä opettajana.

- Toivon, että ihokeliakiatutkimuksemme tuottaa edelleen hyödyllistä tietoa ihokeliakian diagnostiikasta, hoidosta sekä syntymekanismeista. Koska tutkimustyö on aina yhteistyötä, haluankin kiittää tämän tunnustuksen yhteydessä Keliakialiiton lisäksi kaikkia yhteistyökumppaneitani, Hervonen totesi kiitospuheenvuorossaan.

Kaisa Hervosen ihokeliakiatutkimukset ovat jatkuneet aktiivisena Tampereen keliakiatutkimusryhmän, erityisesti emeritusprofessori Timo Reunalan, dosentti Teea Salmen, professori Pekka Collinin ja professori Katri Kaukisen kanssa. Hän ohjaa parhaillaan kahta ihokeliakiaan liittyvää väitöskirjaprojektia.

Hervonen on Suomen ihotautilääkäriyhdistyksen (SILY:n) Autoimmuni-jaoksen sihteeri, Keliakian Käypä hoito -työryhmän jäsen ja Keliakialiiton tieteellisen asiantuntijaneuvoston jäsen. Keliakialiitto on myöntänyt Kaisa Hervoselle vuosina 2001, 2002 ja 2004 tutkimusapurahan väitöstutkimuksen tekemistä varten.