Gluteenittomuus kiinnosti tuhansia Tampereella

26.11.2016 kirjoittanut Sanna Talsta (sanna.talsta a keliakialiitto.fi)
messut
Gluteeniton elämä -messut keräsivät perjantain ja lauantain aikana yli 4 100 henkeä Tampereen Tampere-taloon. Keliakialiitto järjesti messutapahtuman nyt viidettä kertaa.

Messuilla oli mukana yli 50 näytteilleasettajaa, muun muassa gluteenittomien tuotteiden tuotevalmistajia, maahantuojia ja kaupan edustajia. Messuohjelman kohokohtia olivat keliakiaa, gluteenitonta elämää, terveyttä ja hyvinvointia käsittelevät asiantuntijaluennot, eläväiset paneelikeskustelut ja Gluteenittoman keittiön kokkausnäytökset.

Keliakialiitto julkisti messujen aluksi perjantaina 25.11. uuden Gluteenittoman palvelun merkin, jonka tarkoitus on helpottaa keliaakikoiden ja muiden gluteenitonta ruokavaliota noudattavien ruokailua kodin ulkopuolella, ja toisaalta auttaa ravintoloita ja kahviloita palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin.

Messuilla julkistettiin myös Vuoden gluteeniton tuote 2016 ja Vuoden gluteeniton yritys 2016, Vapaaehtoistoiminnan tunnustuspalkinto, vuoden keliakiatutkija sekä Keliakialiiton tutkimusapurahat.

Yhteisiä kohtaamisia tarvitaan

- Gluteeniton elämä -messuilla kuluttajat ja yrittäjät kohtasivat toisensa aidosti. Messukävijät kertoivat näytteilleasettajille runsaasti toiveitaan, mikä on yrityksille tuotekehittelyn kannalta erityisen arvokasta, sanoo messupäällikkö Marjo Jokinen.

- Messujen suosio osoittaa, että vaikka gluteenittomien tuotteiden valikoima on kasvanut ja tiedon saanti helpottunut, on tämän kaltaisille yhteisöllisille tapahtumille suuri tilaus, toteaa Keliakialiiton toiminnanjohtaja Leila Kekkonen.