Kysely keliaakikoille maksettavasta ruokavaliokorvauksesta

29.4.2013 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Miten te keliakiajärjestön jäsenet haluaisitte ruokavaliokorvausasiaa vietävän eteenpäin?

Keliakialiiton yhtenä keskeisenä tavoitteena on edistää keliaakikoiden sosiaaliturvaa. Keliakiaa sairastavat voivat hakea Kelan maksamaa ruokavaliokorvausta keliakian ruokavaliohoidon aiheuttamiin ylimääräisiin kustannuksiin. Ruokavaliokorvaus nousi tämän vuoden alussa 2,60 €/kk ja on tällä hetkellä 23,60 €/kk. Korotus oli pieni, mutta erittäin tervetullut ja positiivinen asia näinä taloudellisesti haastavina aikoina.

Eduskunnan keliakiaverkosto on avainasemassa ajamassa ruokavaliokorvauksen kehittämistä. Verkoston huhtikuun kokouksessa kansanedustajajäsenet pyysivät selvittämään, miten te jäsenet haluaisitte ruokavaliokorvausasiaa vietävän eteenpäin.

Olisiko korvauksen määrän nostaminen tärkeää vai korvauksen sitominen indeksiin vai molemmat? Indeksiin sitominen tarkoittaa, että korvauksen tasossa otetaan huomioon elinkustannusten muutokset.

Nyt haluaisimme kuulla sinun mielipiteesi asiasta. Vastaamalla kyselyyn voit vaikuttaa siihen, miten viemme asiaa eteenpäin. Toivomme sinun vastaavan kyselyyn viimeistään maanantaina 13.5.2013. Vastaukset käsitellään nimettöminä.

Vastaa kyselyyn

Vastanneiden kesken arvotaan kaksi Keliakialiiton kirjaa:Kokkaa maailman makuja, joka on kansainvälinen keittokirja sekä Syötävän hyvää leipää -leivontakirja. Jos haluat osallistua arvontaan, jätäthän yhteystietosi kyselyn lopussa. Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.

Lisätietoja kyselystä saat Keliakialiiton toiminnanjohtajalta Leila Kekkoselta puhelimitse numerosta (03) 2541 321 tai sähköpostitse leila.kekkonen(@)keliakialiitto.fi.

Kiitos vastauksestasi!

Ystävällisin terveisin,