Keliakiaviikolla helpotetaan keliakiaa sairastavien lasten arkea

27.6.2013 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Valtakunnallista keliakiaviikkoa vietetään 2.-8.9.2013 teemalla ”kun lapsella on keliakia”. Viikon tavoitteena on tarjota tietoa keliaakikkolapsen hyvästä huomioimisesta erilaisissa ruokailutilanteissa.

Keliakiayhdistykset järjestävät viikolla perheille sopivia tapahtumia ja tempauksia eri puolilla Suomea. Viikon teemaa toteutetaan yhdessä kirjastojen, koulujen, päiväkotien ja yritysten kanssa.

Kirjastoissa järjestetävillä satutunneilla luetaan lasten kanssa Miina ja Manu juhlivat -kirjaa. Luvassa on myös liikuntaan, retkeilyyn sekä leipomiseen ja kokkailuun liittyviä perhetapahtumia. Muutamilla paikkakunnilla on mahdollisuus kuunnella yleisöluentoa lapsen keliakiasta ja keliakian ruokavaliohoidosta. Keliakiaviikon ohjelmasta tiedotetaan tarkemmin elokuun aikana.

Keliakialiitto julkaisee keliakiaviikolla Kun lapsella on keliakia -oppaan. Oppaassa on perustiedot lapsen keliakiasta, sen oireista sekä ruokavaliohoidosta. Lisäksi opas tarjoaa näkökulmia ajatuksiin ja kysymyksiin, joita lapsen keliakia herättää vanhemmissa ja läheisissä.
Myös seuraavassa Keliakia-lehdessä on teemana lapsen keliakia. Lehti ilmestyy 8.8.

Voit tulostaa tästä esitteitä, joissa kerrotaan keliaakikkolapsen ruokavaliohoidon huomioimisesta päiväkodissa ja koulussa.

[pdf]Keliaakikkolapsi päivähoidossa, 74 kb, Päivitetty: 04.08.2016

[pdf]Keliaakikko-oppilas koulussa, 84 kb, Päivitetty: 04.08.2016

[pdf]Keliaakikko-oppilas kotitalousopetuksessa -esite, 88 kb, Päivitetty: 04.08.2016