Lakialoite keliakiahoidon kustannusten huomioimisesta toimeentulotuessa

31.5.2013 kirjoittanut Marika Vanhatalo (marika.vanhatalo a kealiakialiitto.fi)

Eduskunnassa keskusteltiin eilen keliakiaruokavaliohoidon aiheuttamien ylimääräisten kustannusten huomioimisesta toimeentulotuen perusosassa. Asiasta teki lakialoitteen kansanedustaja Anneli Kiljunen.

– Toimeentulotukea saavan keliaakikon sairauden hoidon turvaamiseksi on erittäin tarpeellista, että keliakiaruokavaliohoidon aiheuttamat ylimääräiset kustannukset huomioidaan toimeentulotuen perusosassa. Tällöin keliaakikot ovat myös tasavertaisessa asemassa lääkärin määräämiä reseptilääkkeitä sairauksiensa hoitoon käyttävien kanssa, totesi esittelypuheenvuorossaan kansanedustaja Kiljunen.

Viime maaliskuussa Keliakialiitto nosti asian esille eduskunnan keliakiaverkostossa, ja liitto on ollut mukana myös lakialoitteen valmistelussa.

– Erityisen haasteellista gluteenittomien tuotteiden kalleus on pienituloisille, työttömille ja opiskelijoille, joilla ei ole varaa hoitaa sairauttaan. Riski lipsua ruokavaliosta kasvaa, kun raha ei yksinkertaisesti riitä, Keliakialiiton puheenjohtaja, kansanedustaja Inkeri Kerola arvioi.

Toimeentulotukea koskevasta lakialoitteesta käyty keskustelu

Lähetekeskustelun jälkeen lakialoite lähetettiin sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsiteltäväksi.